لینک های دسترسی

Breaking News

ناتو: حضور غیرنظامی خود را در افغانستان حفظ می‌کنیم


سرمنشی ناتو می‌گوید که خروج قوا به معنای قطع رابطه با افغانستان نیست، بلکه این پیمان حضور غیرنظامی خود را برای حمایت از نظامیان افغان در آن کشور حفظ می‌کند.

ینس ستولتنبرگ، روز دوشنبه ۳۱ می (۱۰ جوزا) در یک نشست خبری در بروکسل گفت که بدون شک با خروج قوای ناتو افغانستان با چالش های جدی روبرو است و هیچ راهی آسان برای پیشرفت وجود ندارد.

اما او تاکید کرد که در برخی از مراحل، افغان‌ها باید مسوولیت کامل آینده خود را به عهده بگیرند چون تنها راه دستیابی به صلح پایدار در افغانستان روند صلح متعلق به افغان‌ها و به رهبری افغان‌ها است.

ستولتنبرگ گفت: "اکنون ماموریت نظامی به صفر می‌رسد. اما با ختم ماموریت نظامی خود، در حال افزایش حمایت خود از افغانستان به روش‌های دیگر استیم. اول از همه، ما حضور غیرنظامی خود را در افغانستان حفظ می‌کنیم تا به نهادهای امنیتی افغانستان مشوره دهیم و ظرفیت‌سازی کنیم...ما قصد داریم آموزش‌های خارج از کشور را برای نیروهای امنیتی افغانستان فراهم کنیم."

سرمنشی ناتو تایید کرد که وضعیت امنیتی افغانستان همچنان بسیار دشوار و پرچالش است.

اما او افزود: "همچنین با حضور خود خطرات بیشتر را برای شرکای خود ایجاد خواهیم کرد، جنگ بیشتر، تلفات بیشتر و حتی نیاز به افزایش شمار سربازان، پس تصمیم گرفتیم ظرف چند هفته به ماموریت خود پایان دهیم. من فکر می‌کنم ما باید درک کنیم که هدف هرگز ماندن همیشه در افغانستان نبود."

سرمنشی ناتو از توانمندی نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان ستایش کرد و گفت که اکنون آن‌ها مسوول امنیت کشورشان است.

روند خروج نیروهای امریکایی از افغانستان به تاریخ اول می (۱۱ ثور) به گونهٔ رسمی آغاز شد و قرار است تا ۱۱ سپتمبر امسال تمامی نیروهای امریکایی و ناتو، این کشور را ترک کنند.

پیش از این رییس جمهور افغانستان گفته بود که با خروج نظامیان خارجی از افغانستان، کشورش در مناسبات بین­‌المللی به انزوا نمی­‌رود و فصل جدیدی از روابط در حال شکل‌گیری است.

XS
SM
MD
LG