لینک های دسترسی

Breaking News

ترمپ: در مورد منشای کروناویروس از لابراتوار ووهان چین تحقیق می‌کنیم


دونالد ترمپ، رییس جمهور امریکا گفته است که حکومتش در صدد معلوم کردن این است که آیا کروناویروس از لابراتواری ر شهر ووهان چین منشا گرفته است یا خیر.

آقای ترمپ روز چهارشنبه ۱۵ اپریل (۲۷حمل) در یک کنفرانس خبری در قصر سفید گفت: "در حال بررسی دقیق این وضعیت هولناکی استیم که اتفاق افتاده است".

کروناویروس نخست در ماه دسمبر در شهر ووهان مرکز ولایت هوبی چین شایع شد و اکنون به ۱۸۵ کشور و قلمرو جهان گسرش یافته است، اما منشا و منبع اصلی و ابتدایی این ویروس هنوز هم معما باقی‌مانده است.

جنرال مارک میلی، لوی درستیز عمومی قوای مسلح امریکا روز پنج‌شنبه ۱۶ اپریل (۲۸حمل) گفت که اطلاعات دست داشتۀ امریکا نشان می‌دهد که کروناویروس احتمالاً به شکل طبیعی به وجود آمده است، تا اینکه در لابراتواری در چین ساخته شده باشد. با اینحال، هر دو روایت در مورد منشای کروناویروس توام با سردرگمی بوده و در حالۀ ابهام قرار دارد.

بر اساس یک گزارش فاکس نیوز که روز چهارشنبه منتشر شد، کروناویروس از لابراتواری در شهر ووهان چین نه به حیث یک اسلحه بیولوژیکی بلکه برای نماش دادن اینکه توانایی چین در مقابله با ویروس مساوی یا بیشتر از ایالات متحده می‌باشد، منشا گرفته است.

گزارش فاکس نیوز و چنین گزارش دیگر حاکی از آن است که در لابراتوار تحقیقاتی ویروس در شهر ووهان که فاقد معیارهای مصوونتی است، شخصی با ویروس آلوده شده و به یک بازار خوراکه فروشی رفته و و سپس ویروس بین مردم شایع می‌شود.

انستیتیوت دولتی ویروس‌شناسی در شهر ووهان چین، گزارش‌های مبنی بر تولید کروناویروس در لابراتوارهای شهر ووهان یا هم انتشار غیر عمدی این ویروس را به بیرون از این لابراتوارها رد کرده است.

در همین حال، مایک پمپیو، وزیر خارجهٔ امریکا در مصاحبه با تلویزیون فاکس نیوز گفت: "می دانیم که این ویروس از شهر ووهان در چین منشا گرفته و انستیتیوت ویروس‌شناسی فقط چند کیلومتر از مارکیت غذای بحری دور است …ما واقعاً از حکومت چین می‌خواهیم تا در بارهٔ چگونگی گسترش این ویروس وضاحت بدهد".

اکثر دانشمندان به این عقیده اند که منبع انتقال کروناویروس به انسان، گوشت خفاش بوده است که در بازارهای شهر ووهان خرید و فروش می‌شود.

مقام‌های امریکایی در مورد صحت آمار ارایه شدۀ تلفات ناشی از کووید۱۹ در چین که از سوی حکومت آن کشور ارایه شده است، تردید داشته و حکومت چین را به پنهانکاری واقعیت‌های مرتبط با همه‌گیری کروناویروس متهم می‌کنند.

رییس جمهور ترمپ در آخرین کنفرانس خبری خود نیز آمار ارایه شده از سوی چین را زیر سوال برد و گفت: "آیا واقعاً به آن آمار از کشور پنهاوری به نام چین باور می‌کنید و اینکه آنان شمار مشخص واقعات و رقم مشخص مرگ و میر را دارند؛ آیا واقعاً کسی به آن باور دارد؟"

XS
SM
MD
LG