لینک های دسترسی

Breaking News

امریکا نصف سربازان خود را از افغانستان خارج می کند


دونالد ترمپ، رئیس جمهور ایالات متحده امریکا روز پنجشنبه (۲۹ قوس) دستور آغاز کاهش سربازان امریکایی در افغانستان را صادر کرد.

در حال حاضر، بیش از ۱۴ هزار سرباز امریکایی در افغانستان مستقر است و روزنامه وال استریت ژورنال به نقل از یک مقام امریکایی گزارش داده است که روند خروج بیش از هفت هزار سرباز امریکایی از افغانستان تا چند هفته آینده آغاز خواهد شد.

رئیس جمهور ترمپ در حالی دستور کاهش سربازان امریکایی در افغانستان را صادر کرد که زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه واشنگتن برای روند صلح افغانستان اخیراً با نمایندگان گروه طالبان در ابو ظبی، پایتخت امارات متحده عربی ملاقات کرد.

هر چند مذاکرات ابو ظبی بدون کدام توافق پایان یافت اما منابع آگاه از این مذاکرات به روزنامه وال استریت ژورنال گفته اند که در این مذاکرات روی احتمال اعلام آتش بس از سوی طالبان در بدل تعهد امریکا به خاطر تصمیم گیری در مورد ادامه حضور نظامی این کشور در افغانستان بحث شد.

یک منبع دیگر به این روزنامه گفته که ممکن گروه طالبان در واکنش به کاهش سربازان امریکایی در افغانستان، به خاطر نشان دادن "حسن نیت" این گروه به مذاکرات صلح، دست به اقدامی بزند.

استعفای وزیر دفاع امریکا

لحظات پس از نشر خبر کاهش سربازان امریکایی از افغانستان، جیم متیس، وزیر دفاع ایالات متحده امریکا از سمت اش استعفا داد.

جیم متیس یکی از حامیان اصلی حضور نظامی قوی امریکا در افغانستان بود.

جیم متیس در استعفا نامه خود نگاشته که رئیس جمهور ترمپ باید فردی را به حیث وزیر دفاع جدید امریکا انتخاب کند که با وی هم نظر باشد.

جیم متیس و برخی اعضای دیگر تیم امنیت ملی حکومت ایالات متحده امریکا همچنین مخالف تصمیم دونالد ترمپ مبنی بر خروج سربازان امریکایی از سوریه بودند.

رئیس جمهور ترمپ روز چهارشنبه (۲۸ قوس) دستور خروج کامل سربازان امریکایی از سوریه را صادر کرد.

دونالد ترمپ در حساب تویتر خود گفته است که جیم متیس تا آخر ماه فبروری ۲۰۱۹ به حیث وزیر دفاع این کشور به کارش ادامه خواهد.

خوشبینی ریاض در مورد مذاکرات ابو ظبی

در یک انکشاف دیگر، عربستان سعودی مذاکرات بین نمایندگان ایالات متحده امریکا و گروه طالبان را در ابو ظبی "مثمر" خواند.

خالد بن سلمان، سفیر عربستان سعودی در واشنگتن روز پنجشنبه در حساب تویتر خود نگاشت که این مذاکرات "نتایج بسیار مثبت را تا اوایل سال آینده میلادی" در پی خواهد داشت.

خالد بن سلمان که فرزند پادشاه عربستان سعودی نیز است، همچنین گفت که مذاکرات ابو ظبی به "ترویج مذاکرات بین الافغانی به خاطر پایان دادن جنگ افغانستان" کمک خواهد کرد.

در مذاکرات ابو ظبی نمایندگان عربستان سعودی، امارات متحده عربی و پاکستان نیز حضور داشتند اما دولت افغانستان در آن اشتراک نکرده بود.

عربستان سعودی، امارات متحده عربی و پاکستان تنها کشور های بودند که رژیم طالبان را به رسمیت شناخته بودند.

XS
SM
MD
LG