لینک های دسترسی

Breaking News

استقبال کابل از موقف دونالد ترمپ در قبال افغانستان


دونالد ترمپ، رئیس جمهور ایالات متحده در نخستین خطابۀ سالانه اش به کانگرس، نیروهای افغان را قهرمان خطاب کرد.
دونالد ترمپ، رئیس جمهور ایالات متحده در نخستین خطابۀ سالانه اش به کانگرس، نیروهای افغان را قهرمان خطاب کرد.

حکومت کابل از اظهارت اخیر دونالد ترمپ، رئیس جمهور ایالات متحده، استقبال و حمایت کرده است.

رئیس جمهور ترمپ در نخستین سخنرانی سالانه اش به کانگرس امریکا، باوجود آن که در همه سخنرانی اش از طالبان و پاکستان هیچ یادآوری نکرد، اما نیروهای افغان را قهرمان خواند.

رئیس جمهور ایالات متحده گفت: "از چند ماه بدینسو، رزمندگان ما در أفغانستان، قواعد جدید جنگی دارند. دوشادوش با شرکای قهرمان أفغان شان، ارتش ما دیگر مقید به میعاد های زمانی مصنوعی نیست، و ما دیگر پلان های مان را به دشمنان نمی گوییم."

جاوید فیصل، معاون سخنگوی ریاست اجرائیه، به صدای امریکا گفته است که: "حکومت افغانستان همیشه طرفدار خروج نیروهای خارجی مطابق به شرایط در افغانستان بوده."

آقای فیصل همچنان اضافه کرده که "حمایت بیشتر از نیروهای امنیتی افغانستان و ضربات محکم بر تروریستان از پیشنهادات ما بوده" و اینکه افغانستان امیدوار است تا این کار نتایج ملموس نیز داشته باشد.

استقبال کابل از موقف دونالد ترمپ در قبال افغانستان
please wait

No media source currently available

0:00 0:03:22 0:00

​سایر واکنش ها

نخستین سخنرانی سالانۀ رئیس جمهور ترمپ، واکنش های چین و ایران را نیز دربر داشته است.

دونالد ترمپ بار دیگر مخالفتش را با توافقنامۀ هستوی ایران ابراز داشت و از کانگرس خواست تا به نقص های اساسی آن بپردازد.

رئیس جمهور ترمپ همچنان حکومت ایران را یک رژیم "دیکتاتور فاسد" عنوان کرد و گفت که "ایالات متحده در کنار مردم ایران و مبارزات شجاعانۀ آنان برای آزادی می ایستد".

حسن روحانی، رئیس جمهور ایران در واکنش گفته است که باوجود فشارهای خارجی، مردم ایران به حمایت خود از جمهور اسلامی ادامه خواهند داد.

رئیس جمهور ایران اضافه کرده که: "مردم ایران هیچگاه از میراث امام خمینی، یعنی اسلامگرایی و جمهوریت خواهی دستبردار نخواهند شد. برگشت نا ممکن است."

دونالد ترمپ همچنان بار دیگر کشورهای چین و روسیه را رقبای ایالات متحده خطاب کرد و آن ها را کشورهای خواند که منافع و اقتصاد امریکا را به آزمون می کشند.

وزارت خارجۀ چین در واکنش به این سخنان آقای ترمپ گفته است که باوجود موجودیت بعضی اختلافات، دامنۀ منافع مشترک ایالات متحده و چین را وسیعتر از آن خوانده و اضافه کرده که: "تاریخ و واقعیت های امروزی نشان داده که همکاری تنها گزینۀ درست برای چین و ایالات متحده می باشد و تنها همکاری مشترک می تواند ما را به یک آیندۀ روشن رهنمایی کند."

در سخنرانی سالانه اش به کانگرس، رئیس جمهور ایالات متحده حکومت کوریای شمالی را نیز یک "رژیم سرکش" خطاب کرد و هشدار داد که ادامۀ برنامۀ هستوی آن کشور می تواند امریکا را تهدید کند، اما افزود که "ما کمپاین حد اکثر فشار را بخاطر جلوگیری از وقوع چنین چیز وارد میکنم".

باوجود آن که کوریای شمالی تا حال واکنش نشان نداده، اما تحلیلگران در کوریای جنوبی گفته اند که این اظهارات رئیس جمهور ترمپ بیانگر آنست که افزایش و وضع تعزیرات در برابر آن کشور نتیجه میدهد.

واکنش چین و ایران در برابر سخنرانی ترمپ
please wait

No media source currently available

0:00 0:02:56 0:00

XS
SM
MD
LG