لینک های دسترسی

Breaking News

صلح افغانستان و کروناویروس؛ محور صحبت تلیفونی ترمپ و عمران خان


رییس جمهور ایالات متحدۀ امریکا در یک مکالمهٔ تلیفونی با صدر اعظم پاکستان در رابطه به مبارزه با کروناویروس و روند صلح افغانستان کرد.

سفارت پاکستان در واشنگتن با نشر اعلامیه‌ای روز پنجشنبه ۲۳ اپریل (چهارم ثور) گفت که این صحبت تلیفونی آقای ترمپ با عمران خان در حالی انجام شده است که زلمی خلیلزاد، نمایندۀ ویژه ایالات متحدۀ امریکا در امور مصالحه افغانستان در روزهای اخیر با نمایندگان طالبان در قطر و مقام‌های پاکستانی در اسلام‌آباد در بارۀ صلح افغانستان دیدار و گفتگو کرد.

در این حال، خبرگزاری رویترز گفته است که تا اکنون جزییات بیشتر این مکالمۀ تلیفونی منتشر نشده است.

برخی مقام‌های امریکایی که از ذکر نام شان در گزارش خودداری کرده اند، به خبرگزاری رویترز گفته اند که مقام‌های پاکستانی بر طالبان نفوذ بیشتر دارند و افزون بر فراهم کردن پناهگاه‌های امن برای این گروه، حتی طالبان را کمک مالی کرده اند. چیزی که پاکستان و طالبان همواره این ادعاها را رد کرده اند.

این در حالی است که رییس جمهور ایالات متحده امریکا و امیر قطر روز چهارشنبه در مورد افغانستان از طریق تلیفون صحبت کردند.

بر اساس گزارش رویترز، دونالد ترمپ و شیخ تمیم بن حمد آل ثانی در این مکالمۀ تلیفونی بر کاهش خشونت‌های طالبان و اهمیت ادامۀ رهایی زندانیان در افغانستان تاکید کردند.

این در حالی است که حکومت افغانستان تا اکنون بیش از ۴۰۰ زندانی طالبان را رها کرده است.

شورای امنیت ملی افغانستان گفته است که این زندانیان با در نظر داشت سن، وضعیت صحی و معیاد باقی ماندهٔ‌ قید شان منحیث بخشی از تلاش‌ها برای صلح و مبارزه با کووید۱۹ آزاد شده اند.

طالبان نیز ۶۰ زندانی را از بند رها کرده اند؛ اما حکومت افغانستان گفته است که از این میان تنها ۱۹ نفر از نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان بوده و باقی افراد ملکی اند.

توافقنامه صلح میان ایالات متحده و طالبان به تاریخ ۲۹ فبروری امضا شد. کاهش خشونت‌ها، رهایی ۵۰۰۰ زندانی طالبان از محابس دولت افغانستان و رهایی ۱۰۰۰ زندانی از سوی طالبان، از نکات اساسی این توافقنامه اند.

XS
SM
MD
LG