لینک های دسترسی

Breaking News

ترمپ: شوروی در افغانستان به روسیه تبدیل شد، اکنون در سوریه درگیر می‌شود


دونالد ترمپ، رییس جمهور ایالات متحده امروز ۱۶ اکتوبر (۲۴ میزان) در قصر سفید گفت که اگر روسیه می‌خواهد در سوریه درگیر شود، افغانستان را باید به یاد بیاورد.

آقای ترمپ گفت: "روسیه در افغانستان درگیر شده بود، در آن زمان به این کشور اتحاد جماهیر شوروی خطاب می‌شد. حال تبدیل به روسیه شده و این دلیل دارد. زیرا آنان پول زیادی را در افغانستان از دست دادند و کشورشان کوچک شد." او افزود که اگر روسیه می‌خواهد در سوریه نیز درگیر شود، تصمیم به دست خود شان است.

این درحالی است که روسیه پیشنهاد کرده است که می‌تواند برای حل معضل شمال شرق سوریه، نقش میانجی داشته باشد.

دونالد ترمپ، رییس جمهور ایالات متحده همچنان اعلام کرد که تهاجم ترکیه در شمال شرق سوریه "مشکل ما [امریکا] نیست".

آقای ترمپ گفت کردهایی که از قلمرو شان در داخل سوریه در مقابل اردوی ترکیه دفاع می‌کنند، "فرشته نیستند".

با آن هم مایک پنس، معاون رییس جمهور و مایک پمپیو، وزیر خارجه، رهسپار انقره می شوند تا با رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه ملاقات کنند.

این درحالی است که رییس جمهور ترکیه گفته است که این مقامات امریکایی با همتایان ترک شان ملاقات خواهند کرد و اما وزیر خارجۀ ایالات متحده تاکید کرده است با آقای اردوغان ملاقات خواهد کرد و معضل سوریه را از نزدیک به بحث خواهند گرفت.

رییس جمهور ترمپ برای بیرون کشیدن نیروهای امریکایی از ساحه مصوون که زمینه را برای نیروهای ترکیه مساعد ساخت تا وارد سوریه شوند، از سوی اعضای هر دو حزب جمهوری خواه و دموکرات، مورد انتقادات شدید قرار گرفته است.

ادوارد مارکی، سناتور دموکرات امریکایی از رییس جمهور ترمپ خواسته است تا هر چه زودتر تسلیحات هسته ای امریکا را از ترکیه بیرون کند.

مارکی گفته است که در حدود ۵۰ اسلحه هسته ای امریکا در پایگاه هوایی انجرلیک ترکیه موجود است که در فاصله ۴۰۰ کیلومتری مرز سوریه موقعیت دارد.

XS
SM
MD
LG