لینک های دسترسی

Breaking News

با ادامۀ جنجال، نتایج انتخابات امریکا به کجاها خواهد رسید؟


با شمارش آرای انتخاباتی ۴۷ ایالت امریکا، جو بایدن برندۀ این انتخابات معرفی شده است، اما ستاد انتخاباتی دونالد ترمپ علیه نتایج انتخابات در ایالت‌های میشیگن و پنسلوانیا در محکمه اقامۀ دعوا کرده و خواستار بازشماری آرای ایالت وسکانسن شده است.

اقامۀ دعوا و بازشماری آرا، حتا در شمار معدود ایالت‌ها، سبب تاخیر در تصدیق رسمی نتایج انتخابات از سوی کالج الکتورل یا هیات انتخاب کنندۀ رییس جمهور خواهد شد.

دونالد ترمپ، بدون ارایۀ شواهد و مدارک گفته است که انتخابات سوم نومبر در ایالات متحده توأم با تقلب بوده است و تا زمانیکه نامزد به رقیب خود تبریکی نگفته و باخت خود را نپذیرفته است، انتخابات نهایی نخواهد بود.

در صورتیکه آقای ترمپ از اقامۀ دعوا دست نبردارد بحث انتخابات امریکا در روزها و هفته‌ها آینده به محکمه، کالج الکتورل و در نهایت کانگرس امریکا کشانده خواهد شد.

نتایج انتخابات امریکا که شامگاه روز انتخابات یا در نخستین ساعات روز بعد اعلان می‌شود، همواره غیررسمی است و اعلام و تایید رسمی نتایج روزها و حتا هفته‌ها طول می‌کشد.

تفاوت آرای دو نامزد در برخی ایالت‌ها ممکن بسیار کم باشد و در چنین موارد یک نامزد می‌تواند نتایج مقدماتی را به چالش بکشد. شماری از ایالت‌ها مثل فلوریدا، اوهایو و پنسلوانیا در صورتیکه تفاوت آرای نامزدان بسیار کم باشد، آرا را باز شماری می‌کنند. اما در برخی از ایالت‌ها مثل نوادا و آیوا، نامزد معترض بدون درنظرداشت تفاوت آرا می‌تواند درخواست بازشماری آرا را کند.

در شماری از ایالت‌ها مثل تکزاس، والی صلاحیت تام حل مناقشۀ انتخابات را دارد، در شماری دیگر از ایالت‌ها مثل کارولینای شمالی ادارۀ مستقل انتخابات ایالتی حرف نهایی را خواهد زد. اما در تمام ایالت‌های امریکا قوۀ مقننۀ ایالتی می‎تواند برای حل مناقشه وارد عمل شود.

بر اساس تقویم انتخابات امسال، هر ایالت باید تا هشتم دسمبر نتایج انتخابات را نهایی کرده و سپس هیات انتخاب کنندۀ هر ایالت تا ۱۴ دسمبر رای داده و نتایج رسمی را به کانگرس امریکا بفرستد. اما بازشماری و چالش‌های قانونی شاید این کار را برای روزها و هفته ها به تاخیر باندازد.

در صورتیکه قوۀ اجراییه و مقننۀ ایالت هم در مورد برندۀ انتخابات اختلاف نظر داشته باشند، موضوع به کانگرس ایالات متحده راجع می‌شود.

کانگرس جدید امریکا که همواره یک ثلث سنا و تمام اعضای مجلس نمایندگان آن یکجا در انتخابات ریاست جمهوری، انتخاب می‌شوند به تاریخ ششم جنوری رسماً آرای انتخاباتی هر ایالت را شمرده و رییس جمهور جدید را معرفی می‌کند.

در صورتیکه با شمارش آرای انتخاباتی تمام ایالت‌ها هم برندۀ انتخابات ریاست جمهوری مشخص نشود، کانگرس انتخابات اضطراری را به رهبری معاون رییس جمهور برحال برگزار خواهد کرد.

در انتخابات اضطراری کانگرس نیز یک نامزد باید ۲۷۰ رای کسب کند تا پیروز شود. اعضای کانگرس نیز می‌توانند نتایج این انتخابات را به چالش کشیده یا رد کنند، که احتمال چنین چیزی بسیار اندک است.

در صورتیکه در رای‌گیری سرتاسری کانگرس نیز نامزد برنده مشخص نشود، مجلس نمایندگان برای انتخاب رییس جمهور رای داده و هر ایالت یک نماینده خواهد داشت. برای پیروزی در این انتخابات که احتمال آن نیز بسیار اندک است، یک نامزد باید ۲۶ رای بگیرد تا پیروز شود.

در یک انتخابات معمول و بی‌جنجال، رییس جمهور منتخب ایالات متحده چاشت روز بیستم جنوری سوگند وفاداری یاد کرده و از همان لحظه مسوولیت ادارۀ مملکت را به دوش می‌گیرد.

از آنجاییکه نتایج انتخابات در چندین ایالت به چالش کشیده شده است، ظاهراً جنجال انتخابات به زودی نهایی نشده و شاید معرفی رسمی نامزد برنده با تاخیر روبرو شود.

این احتمال نیز اندک است که این چالش‌های قانونی تغییرات قابل ملاحظه را ایجاد کرده و سبب چرخش ۱۸۰ درجه‌ای گراف نتایج انتخابات شود. زیرا احتمال زیاد وجود دارد که محکمۀ عالی امریکا اقامۀ دعوای آقای ترمپ را رد کند.

XS
SM
MD
LG