لینک های دسترسی

Breaking News

واکنش‌ها پس از ملاقات رهبران امریکا و کوریای شمالی


رئیس جمهور ترمپ، کیم را خوش مشرب و هوشیار خواند.
رئیس جمهور ترمپ، کیم را خوش مشرب و هوشیار خواند.

دیدار تاریخی رهبران ایالات متحده و کوریای شمالی با واکنش مثبت همسایگان پیونگ یانگ مواجه شده است.

چین، جاپان و کوریای شمالی ملاقات روز سه شنبۀ (۱۲ جون) دونالدترمپ و کیم جونگ ان را در سنگاپور "فصل جدیدی در تاریخ شبه جزیرۀ کوریا" خوانده اند.

مون جی ان، رئیس جمهور کوریای جنوبی که در برگزاری این ملاقات نقش عمدۀ داشت و خودش نیز ظرف دو ماه گذشته، دو بار با همتای کوریای شمالی اش دیدار کرده بود، روز سه شنبه گفت که واشنگتن و پیونگ یانگ، فصل جدیدی از تاریخ صلح و همکاری را رقم زدند.

چین، تنها حامی و شریک تجارتی کوریایشمالی و دومین اقتصاد بزرگ جهان، ضمن تاریخی خواندن این دیدار گفت که اگر پیونگیانگ به قطعنامه شورای امنیت ملل متحد، در زمینه توقف آزمایشهای اتمی و میزایل ها وفادار بماند باید تحریمها علیه آن کشور به تدریج کاسته شود.

صدراعظم جاپان ضمن تمجید از "رهبری و تلاش جدی" رئیسجمهور ایالات متحده گفت که از توافق روی غیراتمی شدن کوریایشمالی استقبال میکند و آن را گامی مهم در آغاز رفع مشکلات پیونگیانگ با همسایگانش میداند.

شینزو آبی، از رئیسجمهور ترمپ خواسته بود که در ملاقاتش با کیم جونگ ان، موضوع صدها ناپدیدشدۀ جاپانی را که توکیو می گوید در زندان های کوریای شمالی محبوس اند، مطرح سازد. موضوعی که هنوز معلوم نیست در مذاکرات بین رهبران امریکا و کوریای شمالی بحث شده است یا خیر.

در روسیه خبرگزاری تاس از قول سیرگی ریابکوف، معین وزارت خارجه روسیه گزارش داد که مسکو در عملی سازی معامله با کوریای شمالی، همکاری خود را از قبل اعلام کرده است.

واکنش اعضای کانگرس امریکا

در میان اعضای کانگرس ایالات متحده، واکنش ها در برابر نشست رهبران امریکا و کوریای شمالی متفاوت بوده است.

به تعقیب ملاقات سنگاپور، دونالدترمپ در مصاحبه با گریتا وان سسترن، همکار صدای امریکا گفت که نشست با یک معاملۀ بزرگی انجام شد و دو رهبر یک توافق عمده یی را امضا کردند.

مچ مکانل، رهبر اکثریت جمهوریخواهان در مجلس سنا به رئیس جمهور ترمپ به خاطر انجام این ملاقات تبریک گفت اما تذکر داد انتظار نتیجۀ این نشست را می کشد که آیا موفقیت آمیز خواهد بود یا خیر.

آقای مکانل گفت "گام بعدی در مذاکرات نشان خواهد داد که آیا می توانیم یک معاملۀ قابل تاییدی را به دست آوریم که امنیت مناطق شمالشرق آسیا، متحدین امریکا و البته که ایالات متحده را بهبود بخشد یا خیر. طوریکه رئیس جمهور ترمپ گفت امروز آغاز یک فرایند دشوار است."

چک شومر، رهبر اقلیت های دموکرات در مجلس سنا گفت که او از این تلاش دیپلوماتیک قویاً حمایت می کند اما جزییات آن مشخص نیست.

آقای شومر گفت "اعلامیه رهبران نشان می دهد که خلع سلاح اتمی یک هدف دور است اما جزییات در بارۀ راهکار دسترسی به خلع سلاح وجود ندارد. جزییاتی به چشم نمی خورد که چگونه ایالات متحده تایید خواهد کرد که کوریای شمالی خلع سلاح اتمی شده است، وقتی در گذشته پیونگ یانگ بار بار دروغ گفته است."

این سناتور ارشد دموکرات تاکید ورزید که هیچ جزییاتی "در بارۀ توقف غنی سازی یورانیم و پلاتونیم کوریا بیان نشده است. حتی در مورد تعریف خلع سلاح مکمل اتمی که بحث اصلی در مذاکرات گذشته بوده تذکر نرفته است."

آقای شومر گفت که بدون تعهدات مستحکم در بارۀ فعالیت های اتمی از جانب کوریای شمالی، این نشست یک موفقیت برای پیونگ یانگ و ناکامی برای ترمپ خواهد بود.

مچ مکانل، رهبر جمهوریخواهان در مجلس سنا نیز به این باور است که اگر کوریای شمالی به تعهدات خود در نشست سنگاپور عمل نکند، ایالات متحده و متحدین آن باید برای احیای مجدد پالیسی اعمال فشار بیش از حد علیه پیونگ یانگ، آماده باشند.

دونالدترمپ و کیم جونگ ان، روز سه شنبه (۱۲ جون)، برای نخستین بار در سنگاپور با هم ملاقات کردند که در پایان دیدارشان سندی را امضا کردند که رئیس جمهور ترمپ، آن را سند همه جانبه خواند.

XS
SM
MD
LG