لینک های دسترسی

Breaking News

ترمپ کاهش حضور نظامی امریکا در افغانستان را دستآورد خود برشمرد


دونالد ترمپ، رییس جمهور ایالات متحدۀ امریکا کاهش حضور نظامی ایالات متحده در افغانستان، عراق و سوریه، کشته شدن قاسم سلیمانی و البغدادی، محو داعش، خروج از توافق هسته‌ای ایران ومعاملۀ دپلوماتیک اسراییل-امارات متحدۀ عرب را از دستآوردهای ریاست جمهوری خود برشمرد.

آقای ترمپ روز دوشنبه ۱۷ اگست (۲۷ اسد) در مصاحبۀ با شبکۀ خبری فاکس امریکا دستآوردهای کاری خود را به صفت رییس جمهور برشمرد و گفت: "ما صلح را در شرق میانه مستقر می‌کنیم. سربازان ما را از افغانستان برمی گردانیم و در حال انجام این کار استیم، شمار اندک آنان باقی مانده اند... سربازان ما را از سوریه و عراق برگردانیده ایم."

آقای ترمپ دوشنبه سوم اگست (۱۳ اسد) در برنامۀ Axio شبکه تلویزیونی HBO گفت که تا روز انتخابات ریاست جمهوری امریکا، شمار نظامیان امریکایی در افغانستان بین ۴۰۰۰ تا ۵۰۰۰ نفر خواهد بود. انتخابات ریاست جمهوری امریکا به تاریخ سوم نومبر برگزار می‌شود.

بر اساس توافقنامۀ صلح امریکا-طالبان که به تاریخ ۲۹ فبروری در قطر امضا شد، ایالات متحده باید در جریان ۱۳۵ روز پس از امضای این سند شمار نیروهای خود را در افغانستان به ۸۶۰۰ نفر کاهش داده و در جریان ۱۴ماه پس از این توافق، تمام قوای خارجی افغانستان را ترک کنند.

آقای ترمپ همچنین در مصاحبه با شبکۀ خبری فاکس خروج از توافق هسته‌ای میان ایران و قدرت‌های جهان را از دستآورد دیگر دورۀ ریاست جمهوری خود عنوان کرد و گفت: "توافق اسف‌باری را که بایدن و اوباما با ایران امضا کرده بودند، پایان دادیم. در آن توافق ۱۵۰ میلیارد دالر، به شمول ۱.۸ میلیارد دالر پول نقد، به آن‌ها [ایران] دادند که این بدترین معامله بود و من باید از آن بیرون می‌شدم."

رییس جمهور ایالات متحده همچنین گفت که با کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران ایران و ابوبکر البغدادی، رهبر پیشین گروه داعش توسط نظامیان امریکایی، جریان‌ها در شرق میانه تغییر کرده و به گفتۀ وی اکنون می‌توان شاهد "صلح واقعی" در منطقه بود.

توافق تاریخی عادی سازی روابط میان امارات متحدۀ عرب و اسراییل، به گفتۀ آقای ترمپ، یکی از نشانه‌های تغییر اوضاع در جریان‌ها است. او گفت: "اکنون که یخ [رابطه] شکسته است، انتظار دارم که کشورهای بیشتر عربی و اسلامی راه امارات متحده عرب را دنبال کنند."

XS
SM
MD
LG