لینک های دسترسی

Breaking News

ترمپ: هیلری اگر زن نمی بود، پنج درصد رای نمی گرفت


هیلری کلنتن دموکرات و دونالد ترمپ جمهوریخواه
هیلری کلنتن دموکرات و دونالد ترمپ جمهوریخواه

دونالدترمپ، می گوید "به بسیار راحتی هیلری کلنتن را در انتخابات عمومی ماه نوامبر شکست می دهد."

انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحدۀ امریکا

کاندیدان دموکرات و جمهوریخواه چگونه به عنوان نامزد نهایی حزب انتخاب می شوند؟

دموکراتها:

برای به دست آوردن نامزدی حزب، نامزد دموکرات به حمایت ۲۳۸۳ نماینده ایالتی حزب نیاز دارد.

نماینده‌گان هیلری کلنتن تا ۱۱ می: ۲۲۳۹

نماینده‌گان برنی سندرز تا ۱۱ می: ۱۴۶۹

مجموع نماینده‌گان ایالات هایی که تا کنون در آن انتخابات مقدماتی برگزار نشده است: ۱۰۵۷

جمهوریخواهان:

برای به دست آوردن نامزدی حزب، نامزد جمهوریخواه به حمایت ۱۲۳۷ نماینده ایالتی حزب نیاز دارد.

نماینده‌گان دونالد ترمپ تا ۱۱ می: ۱۱۳۵

نماینده‌گان تد کروز تا ۱۱ می: ۵۶۵ (پس از شکست در اندیانا، کروز از کارزار انتخاباتی کنار رفت.)

نماینده‌گان جان کیسک تا ۱۱ می : ۱۵۳ (پس از انتخابات در اندیانا از کارزار انتخاباتی کنار رفت.)

مجموع نماینده‌گان ایالات هایی که تا کنون در آن انتخابات مقدماتی برگزار نشده است: ۴۳۸

هفتم جون (در کالیفورنیا، مونتانا، نیوجرسی، نیومکسیکو، دکوتای شمالی و دکوتای جنوبی) روز عمدۀ دیگر در انتخابات میان حزبی جمهوریخواهان و دموکرات ها می باشد.

آقای ترمپ که سه شنبه شب در انتخابات مقدماتی پنج ایالت پیروز شد، در جمع کثیری از هوادارانش در نیویارک گفت "هیلری کلنتن اگر زن نمی بود، پنج درصد آرای" را که اکنون کسب کرده به دست نمی آورد.

این میلیاردر امریکایی، باانتقاد از عملکرد خانم کلنتن در رویداد بنغازی لیبیا و حمایت وی از حملۀ نظامی بر عراق گفت "هیلری کلنتن سزاوار ریاست جمهوری ایالات متحده نبوده و برای اقتصاد این کشور وحشتناک خواهد بود."

دونالد ترمپ گفت که خانم کلنتن بااستفاده از "زن بودن" رای به دست می آورد اما مشکل اینجاست که حتی "زن ها هم طرفدار وی نیستند" و ادعا کرد که بسا "بهتر از هیلری می تواند برای بهبود وضع زندگی زنان کار کند."

اما هیلری کلنتن حین سخنرانی در جمع هوادارانش در فلادلفیا، در پاسخ به انتقاد دونالد ترمپ گفت "اگر مبارزه به خاطر فراهم آوری مراقبت های صحی زنان و پرداخت معاش برای زنان که از نزدیکان بیمار خود مراقبت می کنند و معاشات مساویانه زنان با مردان، استفاده از زن بودن است؛ پس من در این بازی دخیل استم."

دونالد ترمپ، حین سخنرانی، یکبار دیگر بر برنامۀ تقویت و بزرگ سازی اردوی ایالات متحده و اعمار دیوار در سرحد این کشور با مکسیکو تاکید ورزیده گفت "مخالف آمدن مهاجرین به این کشور نیستم اما می خواهم هرآنکه وارد ایالات متحده می گردد، به شکل قانونی داخل شود."

دونالد ترمپ، با پیروزی در انتخابات مقدماتی میان حزبی ایالت های پنسلوانیا، کنکتیکت، رودآیلند، دیلاور و مریلند یکبار دیگر برتری خود را بر رقبای هم حزبی خود؛ تدکروز و جان کیسک روشن ساخت.

آقای ترمپ گفت که جان کیسک و تدکروز نمی توانند پیروز گردند و وقت خود را ضایع می کنند. تلاش ها جریان دارد تا مانع پیروزی ترمپ در کسب نمایندگان جمهوریخواه گردند.

اما کارشناسان و ناظرین انتخابات میان حزبی به این باور اند که باتوجه به پیروزی ۵-۰ ترمپ بر رقبای حزبی اش، تلاش "تحریک بدون ترمپ" نتوانسته است کاری به پیش برد.

این در حالیست که تدکروز، رقیب نزدیک آقای ترمپ، ممکن از پیش درک کرده بود که در این ایالت ها به پیروزی دست نخواهد یافت؛ به همین دلیل، در ایالت اندیانا به سخنرانی پرداخت و گفت که تاهنوز هم در این رقابت حضور دارد.

دونالد ترمپ تا کنون در میان نامزدان جمهوریخواه پیشتاز است.
دونالد ترمپ تا کنون در میان نامزدان جمهوریخواه پیشتاز است.

جان کیسک روز سه شنبه در جمع خبرنگاران گفت "از هیچکس نمی خواهد که رای بدهد چرا که همۀ امریکایی ها بهتر می دانند به کی رای بدهند."

با اعلام نتایج نهایی انتخابات مقدماتی تاریخ ۲۶ اپریل در پنج ایالت اکنون دونالد ترمپ آرای ۹۵۰ نماینده را کسب کرده است و آقای کروز رای ۵۶۰ نماینده را با خود دارد. جان کیسک در پایان این فهرست قرار داشته و فقط از ۱۵۳ نماینده رای مثبت گرفته است.

برای اینکه یک نامزد در جلسۀ نامزی حزب جمهوریخواه به صفت کاندید حزبی در انتخابات سرتاسری معرفی شود باید رای مثبت کم از کم ۱۲۳۷ نماینده را با خود داشته باشد.

پیروز ۴-۱ هیلری بر سندرز

هیلری کلنتن، نامزد دیموکرات و وزیر خارجۀ پیشین ایالات متحده توانست در ایالت های پینسلوانیا، دیلاور، کنکتیکت و مریلند با تفاوت چشمگیری پیروز شود و برنی سندرز تنها در انتخابات مقدماتی رودآیلند پیروز شد.

خانم کلنتن گفت که با برنامه های واقعی به بهبودی وضع زندگی طبقۀ متوسط خواهد کوشید و با ارایۀ خدمات صحی به ویژه زنان، ایجاد اعتماد در نزد شهروندان امریکایی، ایجاد مشاغل بود و یکبار دیگر امریکایی ها متحد ساخته و دموکراسی را در این کشور تجدید خواهد کرد.

کلنتن: مهم نیست به من رای می دهید یا سندرز، در هر دو حالت ما را بیشتر متحد می سازد.
کلنتن: مهم نیست به من رای می دهید یا سندرز، در هر دو حالت ما را بیشتر متحد می سازد.

برنی سندرز در ایالت ویست ویرجینیا در جمع از هوادارانش گفت که برخلاف پیشبینی مبصرین، ستاد انتخاباتی وی "به گونۀ جدی و قوی جایگاه خود را در جمع کثیری از دیموکرات ها، رای دهندگان آزاد و شاخۀ از جمهوریخواهان ایجاد کرده است."

آقای سندرز می گوید بیش از سه میلیون رای دهندۀ آزاد در انتخابات نیویارک نتوانستند رای دهند و "بدون شک در انتخابات ماه نوامبر به پای صندوق های رای خواهند رفت."

این اظهارات آقای سندرز بیانگر این مطلب است که وی باوجود عدم کسب رای کافی نمایندگان انتخاباتی دموکرات، تا جلسۀ انتخاباتی حزب دموکرات ها در ماه جولای، از کارزار انتخاباتی کنار نخواهد رفت.

آقای سندرز گفت "تا جلسۀ نامزدی حزب دموکرات پیش خواهد رفت و برای "راهکار ترقی خواه حزب دیموکرات" مبارزه خواهد کرد.

هیلری کلنتن پس از چهار پیروزی در پینسلوانیا، کنکتیکت، مریلند و دیلاور اکنون رای ۲۱۴۱ نماینده انتخاباتی را با خود دارد؛ حالانکه، رقم نمایندگان انتخاباتی برنی سندرز پس از انتخابات سه شنبه ۲۶ اپریل به ۱۳۲۱ می رسد. برای کسب نامزدی حزب دموکرات، رای ۲۳۸۳ نمایندۀ انتخاباتی نیاز است.

XS
SM
MD
LG