لینک های دسترسی

Breaking News

ترمپ از تصمیم خود برای اعلام حالت اضطرار دفاع کرد


دونالد ترمپ، رئیس جمهور ایالات متحدۀ امریکا گفته است که به عنوان رییس جمهور، کاملا حق دارد به خاطر اعمار دیوار مرزی با مکسیکو حالت اضطرار اعلام کند.

ساخت دیوار مرزی با مکسیکو، یکی از شعارهای انتخاباتی رئیس جمهور ترمپ بود. هفتۀ گذشته پس از آن که کانگرس پول ساخت این دیوار را در بودجۀ سال ٢٠١٩ شامل نساخت، آقای ترمپ حالت اضطرار را اعلام کرد.

اما تا کنون ۱۶ ایالت امریکا در مخالفت با این اقدام رئیس جمهور ترمپ، اقامۀ دعوا کرده اند.

هاویر بسیرا، لوی سارنوال ایالت کالیفورنیا گفت "رئیس جمهور این صلاحیت را ندارد که بیهوده اقدام کند و قدرت این دموکراسی ۲۴۰ ساله را به دست خود گیرد و از آن در راه های کار گیرد که هدف نبوده است."

رئیس جمهور ترمپ، اقامۀ دعوای ایالت های مخالف این تصمیم را تقبیح و دموکرات ها را در این زمینه ملامت کرده است.

رئیس جمهور ترمپ گفت "برای انجام این کار، کاملاً حق داریم. من حق دارم این حالت را اعلام کنم. ما به سرحدات قوی نیاز داریم."

افزون بر ۱۶ ایالت، تعدادی از سازمان های غیرانتفاعی نیز علیه تصمیم رئیس جمهور اقامۀ دعوا کرده اند. ایالت های مدعی در تلاش حکمی اند که براساس آن الی ختم دعوا در محکمه، رئیس جمهور ترمپ قادر به ساختن دیوار مرزی نباشد.

اما کارشناسان حقوقی به این باور اند که روند قضایی این دعوا پیچیده بوده و ممکن ماه‌ها و حتا سال‌ها طول بکشد، زیرا به گفتۀ آنان روند قضایی مشخصی برای رسیدگی به چنین قضیه‌ای وجود ندارد.

پال شیف برمن، استاد پوهنتون جورج واشنگتن می گوید که در قانون فدرال امریکا معیاری مشخص نشده است که بر اساس آن تفکیک شود که کدام موضوع حالت اضطرار است و کدام یکی نیست.

در عین حال، اعضای دموکرات کانگرس ایالات متحده نیز در نظر دارند که علیه تصمیم رئیس جمهور ترمپ اقامۀ دعوا کنند. اقدامی که ممکن موانع بیشتری را سر راه تحقق یافتن وعدۀ انتخاباتی رئیس جمهور ترمپ مبنی بر ساختن دیوار مرزی با مکسیکو، ایجاد کند.

XS
SM
MD
LG