لینک های دسترسی

Breaking News

ترمپ خطاب به ایران: با کسانی‌که صلح بخواهند، آمادۀ صلح استیم


دونالد ترمپ، رییس جمهور ایالات متحدۀ امریکا گفته است که در حملات میزایل‌های ایران بر پایگاه‌های نظامی امریکا در عراق، هیچ نظامی امریکایی تلف نشده است.

آقای ترمپ روز چهارشنبه هشتم جنوری (۱۸ جدی) در سخنرانی در قصر سفید خطاب به رهبران ایران گفت که برای کسانی‌که صلح بخواهند، آمادۀ صلح استیم. او گفت: "به نظر می‌رسد که ایران اقداماتش را کاهش می‌دهد".

سخنرانی آقای ترمپ در واکنش به پرتاب میزایل‌های بالستیکی از سوی ایران بر پایگاه‌های نظامی امریکا در عراق بود. ایران گفته است که این حملات را در انتقامجویی از کشته شدن قاسم سلیمانی در حملات هوایی نظامیان امریکایی در عراق انجام داده است.

به گفتۀ آقای ترمپ، قاسم سلیمانی جنگ‌های خونین داخلی را در منطقه شعله ور کرده بود. او افزود که سلیمانی در روزهای اخیر در صدد طراحی حملات بیشتر بر امریکا بود، اما از آن جلوگیری شد.

آقای ترمپ در این سخنرانی خواستار مداخلۀ بیشتر ناتو در شرق میانه شد.

او همچنین از قدرت‌های اروپایی، روسیه و چین خواست که از توافق هسته‌ای موسوم به برجام با ایران خارج شوند. او گفت که ایران با پولی که از توافق هسته‌ای به دست آورد "جهنمی را در یمن، سوریه، لبنان، افغانستان و عراق" ایجاد کرد.

رییس جمهور ترمپ افزود که ایران در تلاش برای دست یافتن به اسلحۀ هسته‌ای از گروه‌های دهشت افگن حمایت می‌کند. او گفت: "هرگز اجازه نخواهیم داد چنین شود."

رییس جمهور ایالات متحده گفت که قوای نظامی امریکا بیش از هر وقت دیگر نیرومند شده است، اما افزود که داشتن چنین نیرو به معنای آن نیست که استفاده از آن لازمی باشد.

آقای ترمپ گفت که در واکنش به حملات ایران، ایالات متحده تحریم‌های شدید و بیشتر اقتصادی را بر ایران وضع می‌کند.

سخنرانی رییس جمهور دونالد ترمپ که حدود نه دقیقه دوام کرد، بدون پاسخ دادن به سوالات خبرنگاران پایان یافت.

XS
SM
MD
LG