لینک های دسترسی

Breaking News

ترمپ: سلیمانی بم‌های کنار جاده را به افغانستان و عراق ارسال می‌کرد


دونالد ترمپ، رییس جمهور ایالات متحده با اشاره به کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس ایران در حملۀ هوایی نظامیان امریکایی گفته است که " هیولا را گرفتار کردیم و از بین بردیم".

آقای ترمپ که روز پنجشنبه نهم جنوری (۱۹ جدی) در صحبت با خبرنگاران در قصر سفید، ایران را به آغاز حمله متهم کرد و گفت که حملۀ ایران بود که در آن امریکاییان کشته و زخمی شدند.

قاسم سلیمانی صبحگاه جمعه سوم جنوری (۱۳ جوزا) در حملۀ هوایی امریکا کشته شد و در انتقامجویی از این حمله، ایران بر پایگاه‌های نظامی امریکا در عراق میزایل‌های بالستیکی پرتاب کرد.

رییس جمهور ترمپ گفت: "مردی را که شمار زیاد امریکاییان و مردم را کشته بود، از بین بردیم...حمله را ما آغاز نکردیم، بلکه ایران آغاز کرد...او (سلیمانی) طراح بم‌های کنار جاده بود که آن را به افغانستان و عراق ارسال می‌کرد".

این در حالی است که مجلس نمایندگان کانگرس ایالات متحده در پی محدود کردن صلاحیت رییس جمهور ترمپ برای، اقدام نظامی واشنگتن بر ضد تهران است.

رییس جمهور ترمپ گفت که توسل به اقدام نظامی وابسته به وضعیت است، اما رییس و اعضای دموکرات مجلس نمایندگان ایالات متحده را به "دفاع" از سلیمانی متهم کرد.

آقای ترمپ گفت: "زمانیکه ننسی پلوسی و دموکرات‌ها از چنین انسانی دفاع می‌کند، برای این کشور بسیار بد است".

فیصله‌نامۀ پیشنهادی مجلس نمایندگان امریکا از رییس جمهور ترمپ خواسته است تا استفاده از نیروهای امریکایی را بر ضد ایران متوقف کند، مگر اینکه کانگرس اعلام جنگ کند یا چنین اقدام کیفری را منظور کند و یا هم اتخاذ اقدام نظامی برای دفاع از حملۀ قریب الوقع بر ضد ایالات متحده، قلمرو یا نیروهای مسلح امریکایی ضروری پنداشته شود.

رییس جمهور ایالات متحده، پرخاشگری امروز ایران را ثمرۀ توافق هسته‌ای موسوم به برجام دانست و گفت: "زمانیکه ایران در پی امضای توافقنامۀ هسته‌ای پول به دست آورد، آن را برای ایجاد دهشت استفاده کرد. دهشت افگنی ایران زمانی وخامت گرفت که آن کشور از توافق هسته‌ای پول به دست آورد."

رییس جمهور ترمپ گفت که ایران می‌تواند مذاکره کند و اقتصاد خود را اصلاح کند، اما گفت: "ایران نمی‌تواند سلاح هسته‌ای داشته باشد. ایران هرگز سلاح هسته‌ای نخواهد داشت".

XS
SM
MD
LG