لینک های دسترسی

Breaking News

مجلس نمایندگان امریکا در تلاش محدود کردن اقدام نظامی بر ضد ایران


مجلس نمایندگان کانگرس ایالات متحده در مورد تنش میان امریکا و ایران و محدود کردن اقدام نظامی واشنگتن بر ضد تهران، روز پنجشنبه ۹ جنوری (۱۹ جدی) رای‌گیری می‌کند.

ننسی پلوسی، رییس مجلس نمایندگان کانگرس ایالات متحده با نشر بیانیه‌ای از این رای‌گیری خبرداد و حکومت رییس جمهور ترمپ را به باد انتقاد گرفت که در مورد حملۀ هوایی که منجر به کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس ایران شد، با کانگرس مشورت نکرده بود.

خانم پلوسی این حمله را اقدام "تحریک کننده و نامتناسب" خوانده که به گفتۀ وی نظامیان و دپلومات‌های امریکایی را به مخاطره انداخته است.

فیصله‌نامۀ پیشنهادی مجلس نمایندگان امریکا از رییس جمهور ترمپ خواسته است تا استفاده از نیروهای امریکایی را بر ضد ایران متوقف کند، مگر اینکه کانگرس اعلام جنگ کند یا چنین اقدام کیفری را منظور کند و یا هم اتخاذ اقدام نظامی برای دفاع از حملۀ قریب الوقوع بر ضد ایالات متحده، قلمرو یا نیروهای مسلح امریکایی ضروری پنداشته شود.

خانم پلوسی گفته است: "حکومت برای پیشبرد یک استراتیژی فوری، موثر و کاهش دهندۀ تنش که از خشونت بیشتر جلوگیری کند، باید با کانگرس کار کند...امریکا و جهان جنگ را تحمل کرده نمی‌تواند".

با توجه به اینکه اکثر کرسی‌های مجلس نمایندگان امریکا را دموکرات‌ها در اختیار دارند، به نظر می‌رسد که این فیصله‌نامه به آسانی در مجلس تصویب شود. اما روشن نیست که مجلس سنا با اکثریت جمهوریخواه چنین تصمیم را منظور خواهد کرد یا خیر.

مقام‌های ارشد حکومت ایالات متحده به شمول مایک پمپیو، وزیر خارجه، مارک اسپر، وزیر دفاع و جینا هاسپل، رییس ادارۀ استخبارات مرکزی ایالات متحده روز چهارشنبه هشتم جنوری به کانگرس رفتند تا به اعضای هر دو مجلس، سنا و نمایندگان، در مورد حملۀ هوایی که منجر به کشته شدن قاسم سلیمانی شد، معلومات ارایه کنند.

شماری زیادی قانونگذاران دموکرات امریکا از اقدام حکومت برای کشتن سلیمانی انتقاد کرده و اکثریت جمهوریخواهان، به استثنای شمار اندک، از این اقدام رییس جمهور ترمپ حمایت کرده اند.

متن فیصله‌نامۀ مجلس نمایندگان، ایران را دولت حامی دهشت افگنی و دخیل در فعالیت‌های بی ثبات کننده در شرق میانه قلمداد کرده و گفته است که سلیمانی به صفت طراح اصلی، چنین فعالیت‌ها را رهبری می‌کرد.

در این سند تصریح شده است که ایالات متحده حق دفاع از خود را در برابر حملات دارد، اما در چنین موارد بخش اجرایی دولت باید به کانگرس بگوید که چرا اقدام نظامی ضروری است، چرا باید در یک محدودۀ مشخص زمانی اقدام شود و اگر این محدودۀ زمانی از دست برود، چی زیان‌هایی خواهد داشت.

XS
SM
MD
LG