لینک های دسترسی

Breaking News

ترمپ: امریکا به انجام تحقیقات در مورد انفجار بیروت کمک‌ می‌کند


دونالد ترمپ، رییس جمهور ایالات متحدۀ امریکا گفته است که واشنگتن آماده است در انجام تحقیقات کامل و شفاف در پیوند با انفجار بیروت، دولت لبنان را کمک کند.

قصر سفید با نشر اعلامیه‌ای در بارۀ کنفرانس انترنتی اهداکنندگان کمک به لبنان گفت که آقای ترمپ از دولت لبنان خواست تا تحقیقات شفاف و کامل را در پیوند با انفجار بیروت انجام دهد.

این کنفرانس آنلاین روز یکشنبه نهم اگست (۱۹ اسد)به میزبانی امانویل مکرون، رییس جمهور فرانسه و سازمان ملل متحد برگزار شده بود که در آن کشورهای کمک کننده به پرداخت ۳۰۰ میلیون دالر که "مستقیماً به مردم لبنان پرداخته خواهد شد" تعهد کردند.

در اعلامیۀ قصر سفید آمده است: "ایالات متحده آماده و مایل به ادامۀ امدادرسانی برای کمک به مردم لبنان در بهبودی از این وضعیت است. رییس جمهور ترمپ با دیگر رهبران موافقت کرد که در تلاش‌های مرتبط با واکنش بین‌المللی (در خصوص لبنان) به اتفاق همکاری کنند."

بر اساس این اعلامیه، آقای ترمپ خواستار حفظ آرامش در لبنان شد و از درخواست‌های مشروع معترضان مسالمت‌جو برای شفافیت، اصلاح، و پاسخگویی پشتیبانی کرد.

هزاران معترض لبنانی از دو روز به اینسو تظاهرات گسترده را در بیروت راه اندازی کرده و خواستار استعفای کابینۀ آن کشور شده اند. برخوردها میان پولیس و معترضان سبب کشته شدن کم از کم یک نفر و زخمی شدن صدها نفر، عمدتاً معترضان، شده است.

رییس جمهور فرانسه در آغاز این کنفرانس تاکید کرد که قدرت‌های جهان وظیفه دارند از مردم لبنان، که پایتخت کشورشان در انفجار سهمگین اخیر ویران شده است، پشتیبانی کنند؛ چرا که به گفتۀ وی آینده آن کشور ‌در خطر است.

در اثر انفجار مهیب روز سه شنبه در بندر بیروت لبنان کم از کم ۱۵۸ نفر کشته شده و بیش از ۶۰۰۰ نفر دیگر زخمی شده اند. این انفجار میلیاردها دالر خسارۀ مالی را به ساختمان‌های شهر بیروت و زیربناهای این شهر نیز وارد کرده است.

XS
SM
MD
LG