لینک های دسترسی

Breaking News

ترمپ: چین به امریکا و جهان زیان بزرگ وارد کرده است


دونالد ترمپ، رییس جمهور ایالات متحدۀ امریکا گفته است که چین به امریکا و جهان زیان بزرگ وارد کرده است.

آقای ترمپ روز دوشنبه ششم جولای (۱۶ سرطان) بار دیگر در یک پیام تویتر این اتهام را بر چین وارد کرد، اما نگفت که این زیان در کدام بخش وارد شده است.

همه‌گیری کروناویروس افزون بر ابتلای نزدیک به ۱۱.۵ میلیون نفر و مرگ حدود ۵۳۵ هزار نفر دیگر، ضربۀ بزرگی را بر اقتصاد جهان وارد کررده است.

ایالات متحده با دو میلیون و ۸۹۰ هزار مورد ابتلا و حدود ۱۳۰ هزار مرگ و میر ناشی از کووید۱۹ بزرگترین بهای انسانی را به همه‌گیری کروناویروس پرداخته است.

رییس جمهور ترمپ از آغاز همه‌گیری کووید۱۹، عامل آن را "ویروس چینی" خوانده و همواره گفته است که این ویروس از لابراتوار شهر ووهان چین به بیرون نشات کرده است.

آقای ترمپ چندین بار گفته است که چین باید با شفافیت در این زمینه پاسخ بدهد، اما مقام‌های چینی به خاطر این اظهارات از ایالات متحده انتقاد کرده اند.

همه‌گیری کروناویروس تنش لفظی و تجارتی را میان حکومت رییس جمهور دونالد ترمپ و بیجینگ افزایش بخشیده است.

از سوی دیگر، آقای ترمپ در حالی چین را به زیان رساندن به جهان متهم کرده است که قوای بحری امریکا امروز تمرینات نظامی را در بحیرۀ جنوب چین راه اندازی کردند.

وزارت خارجۀ چین گفته است که ایالات متحده عمداً کشتی‌های خود را به بحیرۀ جنوب چین فرستاده است تا انفصال را میان کشورهای منطقه ایجاد کند.

اما وزارت دفاع ایالات متحده هنگام اعلام این تمرینات نظامی گفت که هدف آن دفاع از حق تمام کشورها است تا "در هرجاییکه قانون بین المللی اجازه می‌دهد" آزادانه تردد کنند.

وزارت دفاع ایالات متحده گفته است که کشتی‌های امریکایی که هر یک صد هزار تن وزن داشته و حدود ۹۰ طیاره را حمل می‌کند، هر یک آن "نماد اراده" این کشور است.

کم و بیش ۱۲۰۰۰ سرباز و منسوب قوای بحری ایالات متحده در این تمرینات نظامی اشتراک دارند.

بحیرۀ جنوب چین سرشار از منابع طبیعی است و چین بر ۹۰ درصد آن ادعای ملکیت دارد.

از این منطقهٔ آبی، همه ساله به ارزش سه تریلیون دالر کالاهای تجارتی عبور می‌کند.

XS
SM
MD
LG