لینک های دسترسی

Breaking News

ترمپ: به نظر می رسد خاشقجی مرده است


دونالد ترمپ، رئیس جمهور ایالات متحده می گوید که به نظر می رسد جمال خاشقجی مرده است.

آقای ترمپ روز پنجشنبه در یک پایگاه نظامی در نزدیک شهر واشنگتن به خبرنگاران گفت که خبر مرگ خاشقی، خبرنگار عربستانی "بسیار اندوه ناک" است.

رئیس جمهور ایالات متحده افزود که او منتظر نتایج سه تحقیق جداگانه است تا دلایل ناپدید شدن جمال خاشقجی روشن شود.

خاشقجی که یکی از منتقدین محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی بود، در دوم اکتوبر برای تسلیم شدن اسناد طلاق اش به قونسلگری عربستان سعودی در استانبول رفته بود و پس از آن ناپدید شد.

مقام های ترکیه گفته اند که مامورین امنیتی و استخباراتی عربستان سعودی به دستور ولیعهد این کشور خاشقجی را در داخل قونسلگری عربستان سعودی در استانبول به قتل رساندند و سپس جسد او را از این قونسلگری به جای نا معلوم انتقال دادند – ادعای که ریاض آن را به شدت رد می کند.

زمانیکه خبرنگاران از دونالد ترمپ پرسیدند که اگر رهبران عربستان سعودی در ناپدید شدن خاشقجی دست داشته باشند، عواقب و پیامد آن چه خواهد بود، آقای ترمپ گفت که عواقب آن باید "بسیار جدی و شدید" باشد چون به گفته او این کار (ناپدید شدن خاشقجی) یک کار "زشت" است.

در یک انکشاف دیگر، مایک پومپیو، وزیر خارجه ایالات متحده که پس از دیدار و بحث با رهبران عربستان سعودی و ترکیه روی قضیه ناپدید شدن خاشقجی به واشنگتن برگشته است، در ملاقاتی با رئیس جمهور ترمپ به وی توصیه کرد که به عربستان سعودی وقت بیشتر داده شود تا در مورد قضیه خاشقجی تحقیق کند.

از سوی دیگر، استیفن منوچن، وزیر مالیه ایالات متحده روز پنجشنبه اعلام کرد که در یک نشست جلب سرمایه گذاری در عربستان سعودی اشتراک نخواهد کرد.

مقام های بلند رتبه فرانسه، بریتانیا و هالند نیز روز پنجشنبه از اشتراک در این نشست صرفنظر خود را اعلام کردند – اقدامی که اعتراض این کشور ها در برابر کشته شدن جمال خاشقجی تلقی می شود.

XS
SM
MD
LG