لینک های دسترسی

Breaking News

ترمپ: ایران، بزرگترین حامی تروریزم، نباید بزرگترین سلاح را داشته باشد


رئیس جمهور ایالات متحده گفته است که به ایران "بزرگترین حامی تروریزم در جهان" اجازه داده نخواهد شد که به بزرگترین سلاح جهان دست یابد.

دونالد ترمپ که در نخستین روز نشست سالانه سران مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی می‌کرد گفت که توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ با ایران پول هنگفتی را نصیب رهبران ایران می‌کرد که به جای این‌که آن را در جهت تامین رفاه مردم خود هزینه کنند، فعالیت‌های بدخواهانه شان را در منطقه تقویت کردند.

دونالد ترمپ، حکومت ایران را "دیکتاتوری فساد" توصیف کرد و گفت که رهبران ایران احترامی برای کشورهای دیگر قایل نیستند و بخش‌های بزرگی از اقتصاد کشور را قبضه کرده‌اند تا بتوانند خود را تقویت و گروه های نیابتی شان را در سراسر منطقه حمایت و تامین مالی کنند.

رئیس جمهور ترمپ گفت "دیکتاتوری ایران از درآمد حاصل از لغو تحریم‌ها پس از اجرای توافق هسته‌ای برای ساخت موشک‌های بیشتر، سرکوب مردم در داخل و ایجاد آشوب در سوریه و یمن استفاده کرد".

رئیس جمهور ترمپ از تمام کشورهای جهان خواست تا "رژیم ایران" را منزوی کنند و از مردم ایران که به گفتۀ وی "در حال مبارزه برای به دست آوردن حقوق و ترسیم سرنوشت خود استند" حمایت کنند.

آقای ترمپ گفت که تراژیدی روان در سوریه "اندوه بار" است. او افزود که هدف ایالات متحده کاهش نبرد نظامی در سوریه و یافتن راه حل صلح آمیز است، اما تاکید کرد که این استراتیژی عملکرد "رژیم ظالمی را که این جنگ را تمویل کرده است؛ دیکتاتوری فاسد ایران" را نیز رسیدگی خواهد کرد.

رئیس جمهور ایالات متحده همچنان در خصوص روابط امریکا با سایر کشورهای جهان به ویژه در عرصۀ تجارت صحبت کرد و گفت امریکا برای سالهای متمادی دروازه های اقتصاد خود را با شرایط اندک به روی جان باز گذشته بود.

اما آقای ترمپ افزود که سایر کشورها دسترسی منصفانه و برابر برای ایالات متحده ندادند که در نتیجه همه ساله به کسر تجارتی امریکا ۸۰۰ میلیارد دالر افزوده می شود. او به گونۀ ویژه از افزایش تعرفه های گمرکی بر کالاهای چین یاد آور شد و گفت که بیش از این عدم توازن تجارتی برای امریکا قابل پذیرش نیست.

آقای ترمپ یکبار دیگر شورای حقوق بشر ملل متحد را مایۀ شرمساری این نهاد جهانی خواند و گفت این نهاد به جای زیر فشار قراردادن ناقضان حقوق بشر بر ایالات متحده و متحدان آن می تازد.

او همچنان محکمۀ بین المللی جرایم را فاقد "صلاحیت قضایی و مشروعیت" خواند و گفت امریکا هرکز حاکمیت خود را به این نهاد "غیرمنتخب، غیر حسابده و بیروکرات جهانی" نخواهد سپرد. او گفت که امریکا از این محکمه حمایت نخواهد کرد.

رئیس جمهور امریکا سازمان نفت اوپک و کشورهای عضو این سازمان را به تاراج سایر کشورهای جهان متهم کرد و گفت که این کشورها با افزایش بهای نفت از کشورهای مصرف کننده بهره گیری می کنند.

آقای ترمپ همچنان به بحران مهاجرت در جهان اشاره کرد و گفت که این بحران سرمایۀ هنگفت را به کیسۀ شبکه های قاچاق سرازیر کرده و "چرخ خبیث جنایت، خشونت و فقر" را ایجاد کرده است. به باور آقای ترمپ، تنها تامین امنیت کشورها و ایجاد شرایط امیدوار کننده به آینده در داخل کشورهای صادر کنندۀ مهاجر، می تواند از این بحران جلوگیری کند.

رئیس جمهور ترمپ، از ایالات متحده به عنوان بزرگترین مساعدت کننده در جهان یاد کرد، اما گفت که از این پس کمک های امریکا تنها نصیب کشورهایی خواهد شد که به امریکا احترام قایل اند.

XS
SM
MD
LG