لینک های دسترسی

Breaking News

ترمپ طرح بودجۀ دفاعی ایالات متحده را ویتو کرد


دونالد ترمپ، رییس جمهور ایالات متحده طرح بودجۀ مصارف دفاعی ایالات متحده را که از سوی قانونگذاران هر دو حزب در کانگرس امریکا تصویب شده بود، رد کرد و آن را "تحفه‌ای" برای چین و روسیه خواند.

بودجۀ ۷۴۰ میلیارد دالری دفاعی ایالات متحده از سطح قوا گرفته تا سیستم‌های تسلیحاتی، امور پرسونل و افزایش سه درصدی حقوق منسوبین نظامی ایالات متحده را برای سال ۲۰۲۱ احتوا می‌کند.

ننسی پلوسی، رییس مجلس نمایندگان ایالات متحدۀ امریکا این اقدام رییس جمهور ترمپ را "یک اقدام بی پروای گیج کننده" خوانده است که به گفتۀ وی به نظامیان امریکایی "آسیب" وارد می‌کند.

خانم پلوسی با نشر بیانیه‌ای گفته است که "ترمپ از آخرین ساعات ریاست جمهوری‌اش برای تماشای هرج و مرج استفاده می‌کند" و از حقوق و امتیازاتی که نظامیان برحال و پیشین امریکایی مستحق آن اند، چشم پوشی می‌کند.

رییس جمهور ترمپ تهدید کرده بود که اگر در طرح بودجۀ دفاعی مادۀ ۲۳۰ قانون ارتباطات لغو نشود، آن را ویتو خواهد کرد. این مادۀ قانون به شرکت‌های شبکه‌های اجتماعی محافظت الزامی می‌دهد.

جیمز انهوف، رییس کمیتۀ خدمات قوای مسلح مجلس سنای ایالات متحده که هم حزبی جمهوریخواه آقای ترمپ است، ضمن ابراز حمایت از طرح بودجۀ دفاعی گفته است که بحث الغای مادۀ ۲۳۰ باید جداگانه رسیدگی شود.

آقای ترمپ همچنین در مورد تغییر نام برخی تاسیسات نظامی ایالات متحده اعتراض جدی کرده است.

برخی تاسیسات نظامی ایالات متحده به نام شخصیت‌هایی یاد می‌شود که در جنگ‌های داخلی ایالات متحده دخیل بوده و در چند سال اخیر با کارکرد آنان مخالفت‌هایی تبارز کرده است.

در واکنش، ننسی پلوسی گفته است که مخالفت آقای ترمپ با طرح تغییر نام تاسیسات و زیربناهای نظامی، خلاف "ارزش‌های کشور" است، حالانکه به گفتۀ وی "اکثریت مردم امریکا، اعضای دموکرات و جمهوریخواه مجلس و سنا، نظامیان و رهبران ارشد نظامی" از آن حمایت می‌کنند.

رییس جمهور ترمپ همچنین شکایت دارد که طرح جدید بودجۀ دفاعی، صلاحیت رییس جمهور را به صفت سرقوماندان اعلا تضعیف می‌کند. آقای ترمپ گفته است: "این مصوبه توانمندی رییس جمهور را برای خروج قوا از افغانستان، آلمان و کوریای جنوبی محدود می‌کند. این پالیسی نه تنها بد، بلکه غیرقانونی نیز است."

در همین حال، شمار زیاد قانونگذاران جمهوریخواه به شمول مچ مک‌کانل، رهبر اکثریت مجلس سنا از آقای ترمپ خواسته اند تا طرح بودجه را که با اکثریت آرای مجلس نمایندگان و سنا تصویب شده است، توشیح کرده و به قانون مبدل کند.

XS
SM
MD
LG