لینک های دسترسی

Breaking News

صلاحیت ترمپ برای جنگ با ایران؛ جدال تازه میان قصر سفید و کانگرس امریکا


پس از آنکه دونالد ترمپ، رییس جمهور ایالات متحده یک قطعنامۀ کانگرس را ویتو کرد، به نقل از نشریۀ هیل، قرار است مجلس سنای کانگرس ایالات متحدۀ امریکا روز پنجشنبه هفتم می (۱۸ ثور) در مورد ابطال این ویتو رای‌گیری کند.

آقای ترمپ روز چهارشنبه قطعنامۀ کانگرس امریکا را ویتو کرد که به رییس جمهور صلاحیت نمی‌دهد که بدون اجازۀ کانگرس بر ضد ایران اقدام نظامی کند.

رییس جمهور ترمپ این قطعنامه را "توهین آمیز" خوانده و آن را "استراتیژی دموکرات‌ها" برای پیروز شدن در انتخابات ریاست جمهوری و ایجاد اختلاف میان سیاستمداران جمهوریخواه عنوان کرده است.

رییس جمهور ترمپ با نشر بیانیه‌ای گفته است که این قطعنامه ممکن توانایی رییس جمهور ایالات متحده را در راستای حراست از امریکا، متحدین و شرکایش تضعیف کند.

برای اینکه ویتوی رییس جمهور ترمپ باطل شود، باید دو سوم اعضای مجلس سنا به مخالفت با ویتو رای بدهند.

قطعنامۀ محدود کردن اختیارات نظامی رییس جمهور امریکا علیه ایران، ابتدا در ماه فبروری با ۵۵ رای موافق و ۴۵ رای مخالف در مجلس ۱۰۰ عضوی سنای امریکا تصویب شد.

سپس، مجلس نمایندگان امریکا که در آن مخالفان دموکرات آقای ترمپ اکثریت دارند، در ماه مارچ این قطعنامه را با ۲۲۷ رای موافق در برابر ۱۸۶ رای مخالف تصویب کرد.

بر اساس قوانین ایالات متحدۀ امریکا، رییس جمهور معمولا ۱۰ روز فرصت دارد که یک مصوبۀ کنگره را امضا و یا آن را ویتو کند.

اما به دلیل همه‌گیری کروناویروس که شمار زیاد اعضای کانگرس واشنگتن دی سی را ترک کرده بودند، انتقال قطعنامه از کانگرس به قصر سفید کم و بیش دو ماه طول کشید تا اینکه سه شنبه گذشته به دفتر کار آقای ترمپ رسید.

تنش میان امریکا و ایران در ماه های اخیر افزایش یافته است و قانونگذاران امریکایی تلاش دارند تا صلاحیت اعلام جنگ علیه ایران، تنها در اختیار کانگرس امریکا باقی بماند.

رییس جمهور ترمپ به تاریخ سوم جنوری ۲۰۲۰ دستور حمله بر قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران را صادر کرد و سلیمانی در حملۀ طیارۀ بدون سرنشین امریکا در میدان هوایی بغداد کشته شد.

در واکنش به این اقدام، ایران چند روز بعد چندین میزایل بالستیک را بر پایگاه های نظامی امریکا مستقر در عراق پرتاب کرد.

XS
SM
MD
LG