لینک های دسترسی

Breaking News

روند محاکمهٔ استیضاح ترمپ رسماً آغاز شد 


روند محاکمهٔ استیضاح دونالد ترمپ، رییس جمهور پیشین ایالات متحده امروز نهم فبروری (۲۱ دلو) رسماً در مجلس سنا ایالات متحده آغاز شد.

در قدم نخست، اعضای کانگرس ایالات با ۸۹ رای موافق و ۱۱ رای مخالف، روی مقررات محاکمهٔ استیضاح توافق کردند؛ روندی که ممکن یک هفته یا بیشتر از آن طول بکشد.

جیمی راسکن، عضو کانگرس دموکرات و یکی از سارنوالان این محاکمه در آغاز ویدیو‌هایی از دونالد ترمپ پیش از یورش حامیان‌اش به مقر کانگرس و جریان داخل شدن یورشگران را به داخل کانگرس به نمایش گذاشت.

اعضای مجلس نمایندگان که نقش سارنوالان را دارند، تلاش کردند در دوساعت مهلتی که داشتند دلایل خویش را برای محاکمه کردن رییس جمهور پیشین ارایه کرده و آنرا مطابق به قانون اساسی بخوانند.

سارنوالان دموکرات یک پی دیگر اتهامات خویش را در این مدت ارایه کردند.

قرار است وکلای مدافع آقای ترمپ در مدت دوساعت دیگر، دفاعیه شان را ارایه کنند.

پیش از این، وکلای آقای ترمپ این اتهامات را رد کرده و تاکید کرده بودند که او مقصر نیست.

دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان فردا چاشت پس از آن که روند محاکمه از سر گرفته می‌شود، هر کدام ۱۶ ساعت وقت خواهند داشت تا دلایل خویش را ارایه کنند.

روند این محاکمه با مناظره‌ و رای‌گیری روی این موضوع پی‌گیری می‌شود که آیا قانون اساسی اجازه می‌دهد که آقای ترمپ در حالی که دیگر در قصر سفید حضور ندارد، مورد پیگرد قرار بگیرد یا نه.

۱۰۰ سناتور به گونهٔ‌ مساویانه در گروه‌های دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان تقیسم شده اند تا قضیهٔ استیضاح علیه رییس جمهوری را بشنوند که در جریان یک دورهٔ ریاست جمهوری‌اش دوبار استیضاح شده است.

دموکرات‌ها برای محکوم کردن رییس جمهور پیشین نیاز دارند تا در کنار ۴۸ سناتور دموکرات و دو سناتور مستقل،‌ ۱۷ تن از سناتوران جمهوری‌خواه نیز به نفع آنان رای بدهند.

در سند استیضاح که توسط دموکرات‌های مجلس نمایندگان به مجلس سنا فرستاده شده است، آقای ترمپ متهم به "تحریک اوباشان خشن برای حمله بر مقر کانگرس ایالات متحده" شده است و یورشگران را "شورشیانی معرفی کرده که افسران پولیس را با سلاح و مواد کیمایی مورد حمله قرار داده و بخش‌های عمدهٔ کانگرس را در کنترول گرفتند".

در این سند آمده است که اعضای کانگرس و کارمندان آنان "گیرمانده و وحشت‌زده شده بودند .... صدها تن در جریان یورش زخمی شدند. پنج نفر، به شمول یک افسر پولیس کانگرس جان باختند".

دموکرات‌ها امروز تلاش کردند تا حرف‌های دونالد ترمپ و یورشگران را علیه او به کار ببرند تا در حضور هیت منصفهٔ سنا صحنه‌ای را دوباره زنده کنند که آنان شاهد آن بودند.

صرف نظر از نتیجهٔ این محاکمهٔ استیضاح، دونالد ترمپ، یگانه رییس جمهور در تاریخ بیش از دو صد سال ایالات متحده است که در یک دور ریاست جمهوری دوبار استیضاح می‌شود.

شماری از سناتوران جمهوری‌خواه پیش از این گفته بودند که اگر فرد متهم رییس جمهور نیست، پس قانونی برای استیضاح کردن او وجود ندارد زیرا محاکمهٔ استیضاح برای برکناری رییس جمهور از قدرت راه اندازی می‌شود و دونالد ترمپ دیگر در قدرت نیست.

وکلای مدافع آقای ترمپ تقاضای رسمی دموکرات‌ها برای گواهی دهی او در جریان محاکمه را رد کرده اند.

XS
SM
MD
LG