لینک های دسترسی

Breaking News

تاکید بر قطع فوری خشونت و ادامۀ گفتگوهای صلح افغانستان


سازمان امنیت و همکاری اروپا و شرکای آسیایی این سازمان از تداوم خشونت‌ها در افغانستان ابراز نگرانی کرده و خواستار ادامۀ گفتگوهای صلح شده است.

این سازمان در نشستی که به همکاری سفارت افغانستان در ویانا برگزار شده بود، "پشتیبانی‌ خود را از حل صلح‌آمیز و حفظ دستاوردهای دو دهۀ گذشته در افغانستان" اعلام کرد.

در این نشست مجازی نمایندگان و سفرای آسترالیا، جاپان، تایلند، ترکیه، اتحادیه اروپا، آلمان، تاجیکستان، کانادا، ایالات متحدهٔ امریکا، بریتانیا، اوزبیکستان، قزاقستان و روسیه حضور داشتند.

وزارت خارجۀ افغانستان روز شنبه ۲۴ جولای (دوم اسد) گفت که اشتراک‌کنندگان این نشست، افزایش خشونت‌ها از سوی گروه طالبان را تقبیح کرده اند.

میرویس ناب، معین سیاسی وزارت خارجۀ افغانستان در این نشست گفت که طالبان برخلاف تعهدات خود، روابط‌‌ ‌شان را با گرو‌های تروریستی قطع نکرده، بلکه در تبانی با‌ هراس‌افگنان منطقه‌ای و بین‌المللی به "کشتار بی‌رویهٔ مردم، تخریب زیربناهای افغانستان و نقض گستردهٔ حقوق زنان ادامه داده اند".

آقای ناب افزوده است: "طالبان و گروه‌های تروریستی هم‌پیمان ‌شان با گسترش تندروی خشونت‌آمیز نه ‌تنها برای افغانستان بلکه، برای همۀ منطقه و جهان تهدید بزرگ به ‌شمار می‌روند."

او از نادیده‌ گرفتن فعالیت‌های تروریستی و تخریبی طالبان و تبعات امنیتی آن از سوی پاکستان اظهار "تاسف" کرده و گفته است که انتظار حکومت افغانستان این است تا اعمال تخریبی طالبان در این کشور محکوم شده و این گروه اجازهٔ هیچ‌گونه حضور غیرقانونی را در قلمرو سایر کشورها نداشته باشد.

هفته گذشته نیز نمایندگی‌های دپلوماتیک ایالات متحدۀ امریکا، اتحادیۀ اروپا و برخی کشورهای دیگر در افغانستان خواستار تامین آتش‌بس و توقف خشونت‌ها در این کشور شده بودند.

این در حالی است که به تازگی طالبان گفته اند تا زمانی که یک حکومت جدید از طریق مذاکرات در کابل تشکیل نشود و رییس جمهور غنی کنار نرود، صلح در افغانستان تامین نخواهد شد و جنگجویان این گروه سلاح شان بر زمین نخواهند گذاشت.

اما حکومت افغانستان در واکنش به این اظهارات طالبان گفته است که نخست باید "وحشت" قطع و آتش‌بس تامین شود.

وحید عمر، مشاور رییس جمهور افغانستان در امور روابط عامه و استراتیژیک روز گذشته گفت: "تاکید ما به قطع کشتار افغان‌ها پیش از هر نوع بحث جدی است. اولین چیزی که مردم افغانستان می‌خواهند قطع وحشت فعلی است."

او یک بار دیگر بر موقف حکومت افغانستان مبنی بر راه اندازی انتخابات تاکید کرد.

XS
SM
MD
LG