لینک های دسترسی

Breaking News

مهاجرت دشوار؛ پناهجویان از مشقت سفر در مسیر ترکیه-یونان حرف می‌زنند


پناهجویانی که در آرزوی زندگی بهتر و مرفه، از مسیر ترکیه به یونان رفته اند، از سختی‌ها و مشقت این سفر پر خطر دریایی حکایت دارند.

آنان ادعا دارند که پناهجویان به گونۀ فزاینده در معرض سرقت و لت و کوب قرار داشته و حتا گاهی هم شماری از آنان در آب رها می‌شوند.

این پناهجویان که بیشتر شان شهروندان سوریه هستند، گفته اند شمار زیاد آنان با وصف پشت سرگذاشتن راه خطرناک و دشوار، پس از رسیدن به یونان، توسط مقامات یونانی اخراج می‌شوند.

از ماه فبروری ۲۰۲۰ به اینسو، صدای امریکا با ده ها مهاجر در ترکیه صحبت کرده که تلاش ناکام برای رفتن به یونان داشته اند.

در آن زمان، حکومت ترکیه علناً مهاجرین را تشویق می‌کرد تا به این سفر تن در دهند. اما حکومت یونان آنان را به پرهیز از این سفر ترغیب می‌کرد. بسیاری از مهاجرین گفته اند که پس از رسیدن به یونان - مورد لت و کوب و سرقت قرار گرفته و بعداً هم اخراج شده اند.

در ماه های اخیر، این سرگذشت ها حتا آزار دهنده تر شده است. خانواده ها گفته اند که مقامات یونانی آنان را در حالیکه در قایق‌های رابری بدون ماشین و یا هم بدون تیل بودند، در آب رها کرده اند.

نجمه، مهاجر سوری مقیم ترکیه می‌گوید که با دیگر اعضای خانواده اش تا حال سه بار تلاش کرده اند به یونان بروند؛ اما قایق آنان، ظاهراً توسط نیرو های امنیتی یونان متوقف و تیل قایق شان ضبط شده است.

ابراهیم، پسر نجمه می گوید: "وقتی آنان قایق ما را گرفتند، زمانی بیدار شدم که در آب های ترکیه کشانیده شده ایم. نترسیدم تا زمانی که فکر کردم آنان قصد دارند قایق {رابری} ما را با شی نوک تیز پاره کنند."

در سفر پیشین شان، آنان توانسته بودند تا جزایر یونان بروند. اما مقامات یونانی آنان را به زودی دستگیر و در آب رها کردند – که بعداً توسط نیرو های گارد ساحلی ترکیه نجات داده شدند.

نیویارک تایمز در این اواخر گزارش داد که یونان، بیش از ۱۰۰۰مهاجر را در ماه های اخیر، مخفیانه اخراج کرده، بسیاری آنان را در بحر – بیرون از قلمرو آبی یونان، رها کرده اند.

اما آتن هر گونه فعالیت های غیر قانونی را رد کرده و خاطر نشان کرده است که نیروهای گارد ساحلی آن کشور ده ها هزار پناهجو را در سال های اخیر نجات داده اند.

حکومت یونان می گوید که آتن از سرحدات اتحادیۀ اروپا "با سیاست‌های سختگیرانه اما منصفانه" به شدت حراست می‌کند.

XS
SM
MD
LG