لینک های دسترسی

Breaking News

تركيه: اگر به نگرانی‌ ما رسيدگى نشود درخواست عضویت فنلند و سویدن در ناتو را متوقف می‌کنیم


ترکیه روز چهارشنبه ۲۵ می (چهارم جوزا) گفت که اگر فنلند و سویدن به نگرانی‌های امنیتی این کشور رسیدگی نکنند، انقره روند پیشبرد درخواست این کشورها برای پیوستن به پیمان اتلانتیک شمالی (ناتو) را متوقف خواهد کرد.

ابراهیم قالین، سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه پس از ملاقات با نمایندگان فنلند و سویدن در انقره گفت که در مورد مراحل و زمان مشخص برای رسیدگی به نگرانی امنیتی ترکیه به این دو کشور پیام واضحی فرستاده شده است.

ترکیه می‌گوید که این دو کشور به اعضای حزب کارگران کردستان پناه داده اند، گروهی که انقره و متحدین غربی آن آنرا دهشت افگن شناسایی کرده اند.

در پی تهاجم روسیه بر اوکراین، این دو کشور هفتهٔ گذشته درخواست پیوستن به ناتو را تحویل دادند. با وجود آنکه خوشبینی‌ها در مورد پذیرش این دو کشور در ناتو زیاد است‌، اما یگانه مانع فرا راه رسیدن آنان به هدف، ترکیه پنداشته می‌شود.

آقای قالین افزود که نمایندگان فنلند و سویدن گفتند که در مورد نگرانی‌های ترکیه آگاهی دارند اما "خواهیم دید که آنان چه گام‌های را برخواهند داشت".

انقره همچنان اتهام وارد کرده است که این دو کشور حامیان فتح الله گولن را نیز پناه داده اند، روحانی مستقر در امریکا که ترکیه می‌خواهد در ارتباط به کودتاه ناکام سال ۲۰۱۶ او را بازداشت کند.

سویدن در سال ۲۰۱۹ به دلیل تهاجم نظامی انقره در سوريه بر فروش تسلیحات به این کشور محدودیت وضع کرد. سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه گفت که برخورد فنلند و سویدن در رفع این محدودیت‌ها، مثبت به نظر می‌رسید.

ابراهیم قالین اضافه کرد که "مناسب نیست متحدین ناتو بر همدیگر محدودیت وضع كنند زیرا این اقدام ایتلاف را ضعیف و دشمنان را خرسند می‌سازد".

پیش از این، ایالات متحده از درخواست فنلند و سویدن برای کسب عضویت ناتو استقبال کرده و گفته بود که مطمین است مشکل موجود با ترکیه حل خواهد شد.

روسیه با این اقدام سویدن و فنلند مخالفت کرده و آنرا "اشتباه" خوانده است. وزارت خارجه روسیه هشدار داده است که غرب نباید هیچ توهمی داشته باشد که گویا مسکو گسترش ناتو به سویدن و فنلند را به سادگی تحمل خواهد کرد.

XS
SM
MD
LG