لینک های دسترسی

Breaking News

ترکیه حملات جدید زمینی و هوایی را در شمال عراق انجام داد


وزارت دفاع ترکیه گفته است که نظامیان این کشور حملات جدید هوایی و زمینی را بر مواضع تندروان کرد در شمال عراق انجام داده اند که منجر به کشته شدن ۱۹ شورشی مظنون کرد و زخمی شدن چهار سرباز ترکی شده است.

خلوصی آکار، وزیر دفاع ترکیه، در یک پیام ویدیویی که در وبسایت وزارت دفاع ترکیه نشر شد، گفته است که جت‌های جنگی و توپخانۀ نظامیان ترک مواضع حزب کارگران کردستان (PKK را هدف گرفته و نیروهای کماندوی ترکیه با حمایت هوایی هیلیکوپترها و طیاره‌های بی‌سرنشین (درون) عملیات زمینی را بر مواضع شورشیان کرد انجام دادند.

آقای آکار گفته است که جت‌های جنگی قوای هوایی ترکیه، پناهگاه‌ها، مواضع، مغاره‌ها، تونل‌ها، انبار مهمات و قرارگاه‌های متعلق به حزب کارگران کردستان را موفقانه هدف گرفته اند.

حزب کارگران کردستان پایگاه‌هایی در شمال عراق دارد که از آنجا حملات بر ترکیه را طراحی و انجام داده اند.

تا کنون حزب کارگران کردستان در مورد حملات نظامیان ترکیه و آمار ارایه شده از تلفات شورشیان کرد، تبصره‌ای نکرده است و اظهارات وزیر دفاع ترکیه نیز مستقلانه تایید نشده است.

وزیر دفاع ترکیه مشخص نکرده است که در این عملیات به چه تعداد نیرو و جنگ افزار به کار گرفته شده است، اما گفته است که نظامیان آن کشور به تمام اهدافی که از قبل برای این عملیات تعیین شده بود، دست یافته اند.

طرح این عملیات، به گفتۀ آقای آکار، پس از آن ریخته شد که مشخص شد شورشیان کرد در صدد انسجام و آمادگی راه اندازی "حملات گسترده" استند. او گفت که از دقت نهایی در جریان انجام عملیات کار گرفته شده است تا از تلفات غیرنظامیان و آسیب به زیربناها و اماکن فرهنگی و مذهبی جلوگیری شود.

وزارت دفاع ترکیه گفته است که این عملیات در هماهنگی با "دوستان و متحدان" صورت گرفته است، اما جزییاتی ارایه نکرده است.

هفتۀ گذشته، رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه، با مسعود بارزانی، صدر اعظم منطقۀ خودمختار کردستان عراق، دیدار کرد. ساحاتی که در آن قوای ترکیه عملیات جدید را انجام داده اند، نیز مربوط کردستان عراق می‌شود.

در چند دهۀ گذشته، ترکیه بارها حملات هوایی و زمینی را بر مواضع شورشیان کرد در شمال عراق انجام داده است. از زمانیکه حزب کارگران کردستان در سال ۱۹۸۴ به شورشگری آغاز کرده است، ده‌ها هزار نفر در اثر خشونت این گروه و حملاتی که برای سرکوب این گروه انجام شده است، جان باخته اند.

ایالات متحده و اتحادیۀ اروپایی، حزب کارگران کردستان را به صفت سازمان دهشت افگن تلقی می‌کنند.

XS
SM
MD
LG