لینک های دسترسی

Breaking News

آیا پاکستان در ماموریت تامین امنیت میدان هوایی کابل دخیل خواهد بود؟


ترکیه در تلاش برای داشتن نقش سازندهٔ پس از خروج نیروهای امریکایی از افغانستان، پیشنهاد کرده است تامین امنیت میدان هوایی کابل را بر عهده بگیرد، اما با موانع دشواری مواجه است.

مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجهٔ ترکیه دیروز در جریان نشست انتالیا گفت که فعالیت و امنیت میدان هوایی کابل نه تنها برای افغانستان بلکه برای ماموریت‌های دپلوماتیک تمامی کشور، به شمول ترکیه با اهمیت است.

حنیف اتمر، وزیر خارجهٔ افغانستان در این نشست از این پیشنهاد ترکیه اعلام حمایت کرد. او گفت: "ما از این [پیشنهاد] استقبال و حمایت می‌کنیم. ما باور داریم که [این ماموریت] برای ادامه حمایت ترکیه و ناتو و بر علاوه جامعهٔ بین المللی به افغانستان ضروری خواهد بود."

آقای اتمر نقش پاکستان را در این ماموریت، بی اهمیت جلوه داد. او در مصاحبهٔ با آژانس انادولو گفت که نقش پاکستان در کل در روند تامین صلح و ثبات در افغانستان حایز اهمیت است.

وزیر خارجهٔ افغانستان اضافه کرد: "خرسندم که ترکیه، یک کشور برادر، چگونه مشتاق کسب حمایت تمام منطقه، به ویژه پاکستان، برای این تلاش تامین صلح و ثبات‌ است."

هفتۀ گذشته، رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه در نشست ناتو گفت که در ماموریت تامین امنیت میدان هوایی کابل، قوای هنگری و پاکستان، ترکیه را معاونت خواهند کرد.

اما پس از آن، وزارت خارجهٔ افغانستان گفت که اظهارات رییس جمهور ترکیه در مورد نقش شماری از کشورهای دیگر در تامین امنیت میدان‌های هوایی کابل اشتباه گزارش شده است.

گران هیواد، سخنگوی وزارت خارجۀ افغانستان به خبرنگاران گفت: "راپورهای مبنی بر اینکه رییس جمهوری کشور دوست ترکیه...در مورد حضور نیروهای کشور دیگری برای تامین امنیت میدان هوایی کابل صحبت کرده باشد، اساساً غلط تعبیر و تفسیر شده و غلط گزارش داده شده است".

در حالی که ظاهراً حکومت افغانستان مخالف حضور نیروهای پاکستان در میدان هوایی کابل است، گروه طالبان مخالفت‌شان را با این پیشنهاد ترکیه بیان داشته اند، اما ترکیه می‌گوید که می‌تواند این مخالفت را حل کند.

ترکیه می‌خواهد که متحدین نزدیک‌اش- پاکستان و قطر با استفاده از نفوذ شان بر طالبان این مخالف را از میان بردارد.

شاه محمود قریشی، وزیر خارجهٔ پاکستان امروز گفت که رییس جمهور ترکیه، عمران خان را برای بحث در مورد افغانستان به آن کشور دعوت کرده است.

ترکیه برای انجام این ماموریت از ایالات متحده کمک طلب کرده است.

رییس جمهور ترکیه گفته است: "اگر آنان می‌خواهند که ما افغانستان را ترک نکنیم، اگر حمایت (ترکیه) را در آنجا می‌خواهند پس حمایت مالی، لوژستیکی و دپلوماتیک که ایالات متحده برای ما فراهم خواهد کرد، پر اهمیت خواهد بود."

XS
SM
MD
LG