لینک های دسترسی

Breaking News

توافق بایدن و اردوغان روی امنیت میدان هوایی کابل


جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده و رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه توافق کرده اند که ترکیه پس از خروج نیروهای بین المللی مسوولیت حفاظت از میدان هوایی بین المللی کابل را رهبری کند.

جیك سولیوان،مشاور امنیت ملی امریكا روز پنجشنبه ۱۷ جون (۲۷ جوزا) گفت که هر دو رهبر در حاشیه نشست عمومی ناتو در مورد افغانستان گفتگو کردند و به توافق رسیدند.

او افزود که آقای اردوغان برای تامین امنیت میدان هوایی کابل خواهان کمک ایالات متحده شد و رییس جمهور بایدن تعهد حمایت به او داده است.

آقای سولیوان به خبرنگاران گفت: " رهبران تعهد واضحی کردند كه ترکیه نقش رهبری را در امنیت میدان هوایی بین المللی حامد كرزی خواهد داشت و ما هم اكنون در حال كار روی چگونگی اجرای آن استیم."

این اولین بار است که یک مقام ارشد امریکایی با رسانه ها در مورد این موضوع صحبت می کند.

ترکیه در نشست ماه می اعضای ناتو پیشنهاد کرد که آماده است پس از خروج قوای خارجی از افغانستان مسوولیت محافظت و پیشبرد امور میدان هوایی بین‌المللی حامد کرزی را به عهده بگیرد و برای انجام آن شرایطی را نیز پیشنهاد کرد.

رییس جمهور ترکیه روز دوشنبه پس از دیدار با آقای بایدن گفت: "من به گونه واضح نظریات خویش پیرامون افغانستان را به آقای بایدن ابراز داشتم. اگر آنان می‌خواهند که ما افغانستان را ترک نکنیم، اگر حمایت (ترکیه) را در آنجا می‌خواهند پس حمایت مالی، لوژستیکی و دپلوماتیک که ایالات متحده برای ما فراهم خواهد کرد، پر اهمیت خواهد بود."

او همچنین در مورد دخیل کردن پاکستان و هنگری در تامین امنیت میدان هوایی کابل صحبت کرد؛ موضوعی که واکنش برخی از افغان‌ها را برانگیخت، اما وزارت خارجۀ افغانستان می‌گوید که اظهارات رییس جمهور ترکیه در این مورد اشتباه گزارش شده است.

در همین حال گروه طالبان گفته اند که بر اساس توافق با ایالات متحده، ترکیه نیز باید به همراه نیروهای ناتو از افغانستان خارج شود.

اما جیک سولیوان گفت که نظریات طالبان بالای پلان امنیتی ایالات متحده اثر گذار نخواهد بود. او افزود که نگرانی‌ها در مورد این که طالبان و سایر عناصر بالای نیروهای غربی‎ و بین المللی در افغانستان حمله خواهند کرد را جدی می گیرند.

همزمان با خروج نیروهای ناتو از افغانستان، امنیت میدان هوایی بین المللی کابل که برای ماموریت های دپلوماتیک حیاتی است به یک بحث داغ تبدیل شده است.

در حال حاضر در حدود ۵۰۰ نظامی ترکیه در افغانستان مستقر است که در چارچوب ناتو فعالیت می کنند.

XS
SM
MD
LG