لینک های دسترسی

Breaking News

ترکیه: ایجاد 'حکومت همه‌شمول‌' شرط مدیریت میدان هوایی کابل است


رییس جمهور ترکیه می‌گوید که امیدوار است قبل از هرگونه توافق برای مدیریت میدان هوایی بین‌المللی کابل، حکومت "همه‌شمول" از سوی طالبان در این کشور ایجاد شود.

رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه روز یکشنبه ۲۶ سپتمبر (چهارم میزان) در مصاحبه با تلویزیون سی‌بی‌اس امریکا گفت که در حال حاضر حکومت طالبان همه‌شمول نیست و تمام اقشار افغانستان در آن شامل نیستند.

آقای اردوغان افزود: "تا زمانیکه این سوال مطرح باشد، ما در افغانستان حضور نخواهیم داشت. اما اگر حکومت، همه‎شمول شد، ما آنجا خواهیم رفت."

رییس جمهور ترکیه همچنین ابراز امیدواری کرد تا زنان افغان در تمامی بخش‌های جامعه حضور فعال داشته و برای آنان سهم بیشتر داده شود. او گفت: "وقتی زنان در بخش‌های مختلف فعال می‌شوند، ما از آن حمایت می‌کنیم."

این در حالی است که ترکیه پیش از مسلط شدن طالبان بر افغانستان گفته بود که می‌خواهد در تامین امنیت و مدیریت میدان هوایی کابل همکاری کند.

گروه طالبان به تاریخ ۱۵ اگست (۲۴ اسد) وارد شهر کابل شدند و با گذشت پنج هفته و اعلام کابینۀ سرپرست، این گروه تا کنون به تشکیل یک حکومتی قابل قبول به مردم افغانستان، کشورهای منطقه و جهان قادر نشده است.

این گروه در روزهای اخیر بسیاری اعضای کابینۀ سرپرست خود را اعلام کرد که این کابینه به خاطر "عدم حضور زنان، تک قومی بودن و حضور چهره‌های جنجال برانگیز که در فهرست دهشت‌افگنان امریکا قرار دارد"، واکنش‌های برخی کشورها را به دنبال داشت.

رییس جمهور ترکیه در حالی مدیریت میدان هوایی کابل را مشروط به ایجاد حکومت همه‌شمول از سوی طالبان در افغانستان عنوان کرده که پس از پایان عملیات تخلیۀ نظامی به رهبری ایالات متحده از افغانستان، میدان هوایی بین‌المللی کابل به روی پروازهای بین‌المللی مسدود بود و در چند هفتۀ اخیر چند پرواز معدود مسافربری از این میدان صورت گرفته است.

طالبان روز گذشته خواستار از سرگیری پروازهای بین‌المللی به افغانستان شده و وعده هرگونه همکاری با خطوط هوایی خارجی را داده اند. وزارت خارجۀ کابینۀ طالبان روز یکشنبه ۲۶ سپتمبر (چهارم میزان) با نشر اعلامیه‌ای گفت که تمام مشکلات موجود در میدان هوایی کابل مرفوع شده است.

XS
SM
MD
LG