لینک های دسترسی

Breaking News

امریکا به ترکیه طیاره‌های جنگی اف-۱۶ می‌فروشد - اردوغان 


رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه امروز ۱۷ اکتوبر (۲۵ میزان) گفت که ایالات متحده پیشنهاد کرده است که در بدل سرمایه‌گذاری انقره در طیاره‌های اف-۳۵، طیاره‌های جنگی اف-۱۶ به ترکیه بفروشد.

امریکا پس از آن انقره را از برنامهٔ خریداری طیاره‌های جنگی اف-۳۵ بیرون کرد که ترکیه با وجود هشدارهای واشنگتن از روسیه سیستم دفاع راکتی اس-۴۰۰ را خریداری کرد.

رویترز در اوایل ماه جاری گزارش داد که ترکیه خریداری طیاره‌های جنگی اف-۱۶ را به امریکا پیشنهاد کرده بود.

آقای اردوغان امروز پیش از آغاز سفرش به افریقای غربی گفت: "ما ۱.۴ میلیارد دالر برای خرید طیاره‌های اف-۳۵ پرداخت کردیم و ایالات متحده در مقابل آن به ما چنین پیشنهاد داد (فروش طیاره‌های اف-۱۶)."

رییس جمهور ترکیه گفت که برای تکمیل نیازمندی‌های دفاعی کشوراش گام‌هایی را باید برمی‌داشت. او افزود که طیاره‌های اف-۱۶ در توسعهٔ نیروهای هوایی این کشور کمک خواهد کرد.

انقره می‌خواست ۱۰۰ فروند جت جنگی نوع اف-۳۵ امریکایی خریداری کند.

با آنهم تقاضای خریداری جت‌های اف-۱۶ نیز با دشواری‌های مواجه است، زیرا کانگرس ایالات متحده باید آنرا تصویب کند؛ جاییکه دیدگاه‌های نه چندان خوب در برابر ترکیه وجود دارد.

کانگرس ایالات متحده تلاش دارد بر ادارهٔ جو بایدن فشار بیاورد تا در مورد سابقه حقوق بشری و خریداری تسلیحات از روسیه، به این کشور فشار بیاورد.

XS
SM
MD
LG