لینک های دسترسی

Breaking News

ترکیه: روسیه و اوکراین به توافق نزدیک شده اند 


سرگی لاوروف (راست) وزیر خارجۀ روسیه و مولود چاووش‌اوغلو، وزیر خارجۀ ترکیه
سرگی لاوروف (راست) وزیر خارجۀ روسیه و مولود چاووش‌اوغلو، وزیر خارجۀ ترکیه

ترکیه می‌گوید که روسیه و اوکراین در مذاکرات شان پیرامون توقف تهاجم نظامی پیشرفت کرده و هر دو جانب به کسب یک توافق نزدیک شده اند.

مولود‌ چاووش‌اوغلو، وزیر خارجهٔ ترکیه افزود که در حالی که جنگ جریان داشته باشد و غیرنظامیان کشته شوند، صحبت در مورد شرایط میان دو طرف کار ساده نیست. او افزود: "ما مشاهده می‌کنیم که جوانب برای رسیدن به یک توافق نزدیک شده اند."

آقای چاووش‌اوغلو در جریان هفتهٔ جاری از روسیه و اوکراین دیدار کرد. ترکیه که روابط قوی با کیف و مسکو دارد، سعی کرده است در حل بحران اوکراین، نقش میانجی را داشته باشد.

وزیر خارجهٔ ترکیه گفت که کشورش با تیم‌های مذاکراتی روسیه و اوکراین در تماس است، اما نخواست در مورد جزییات مذاکرات میان دو طرف صحبت کند. او اضافه کرد: "ما نقش یک میانجی و تسهیل کنندهٔ صادق را داریم."

با آنهم، ابراهیم کلین، سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه در مصاحبه‌ای با روزنامهٔ حریت ترکیه گفت که مسکو و کیف روی شش موضوع مذاکره دارند: بی‌طرفی اوکراین، خلع سلاح سازی و تضمین‌های امنیتی، به اصطلاح نازی‌زدایی،‌ رفع موانع کاربرد زبان روسی در اوکراین، وضعیت منطقهٔ جدا شدهٔ دونباس و وضعیت جزیرهٔ کریمیه که روسیه آنرا در سال ۲۰۱۴ با خاک خود ملحق کرد.

این در حالی است که ولادمیر زیلینسکی، رییس جمهور اوکراین به کرات خواستار صلح شده و از رییس جمهور روسیه خواست تا مذاکرات معنادار را برای خاتمهٔ تهاجم نظامی بپذیرد.

ترکیه گفته است که آماده است میزبان ملاقات میان روسای جمهور هر دو کشور درگیر باشد. وزارت خارجهٔ ترکیه گفت که کشورش شب و روز برای صلح میان روسیه و اوکراین کار می‌کند.

یک روز پیش از آنکه نظامیان روسی بر اوکراین حمله کنند، رجب طیب اردوغان در تماس تلیفونی به ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه ضمن ابراز مخالفت با هرگونه اقدام علیه اوکراین، از پیامدهای درگیری نظامی هشدار داده بود.

رییس جمهور ترکیه در این تماس تلیفونی که به تاریخ ۲۳ فبروری صورت گرفت، خطاب به رییس جمهور روسیه گفته بود که "رویکرد اساسی" انقره این است که "هرگونه اقدام علیه حاکمیت ملی و تمامیت ارضی اوکراین" را نخواهد پذیرفت.

XS
SM
MD
LG