لینک های دسترسی

Breaking News

اردوغان: ترکیه برای آتش‌بس میان روسیه و اوکراین وساطت می‌کند


رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه
رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه

رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه گفته است که کشورش برای تسهیل آتش‌بس میان روسیه و اوکراین میانجی‌گری می‌کند.

آقای اردوغان روز سه شنبه ۱۵ مارچ (۲۴ حوت) گفت که برای این منظور مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجۀ ترکیه به روسیه و اوکراین سفر می‌کند.

رییس جمهور ترکیه به خبرنگاران گفت: "امروز وزیر خارجۀ مان را به روسیه اعزام می‌کنیم. او فردا [چهارشنبه] در مسکو مذاکرات خواهد داشت و روز پنجشنبه به اوکراین سفر خواهد کرد."

رییس جمهور اردوغان گفت که آقای چاووش اوغلو به تلاش‌ها برای دست یافتن به آتش‌بس و صلح از ورای مذاکرات با طرف‌های درگیر ادامه خواهد داد.

ترکیه که عضو ناتو است، روابط قوی با روسیه و اوکراین داشته و تلاش می‌کند که با وساطت میان مسکو و کیف نقش خود را به صفت قدرت و بازیگر مهم منطقه برجسته کند.

پس از تهاجم روسیه بر اوکراین، ترکیه هفتۀ گذشته نخستین ملاقات سرگی لاوروف، وزیر خارجۀ روسیه با دیمیتری کولیبا، وزیر خارجۀ اوکراین را در شهر انتالیا میزبانی کرد.

یک روز پیش از آنکه نظامیان روسی بر اوکراین حمله کنند، رجب طیب اردوغان در تماس تلیفونی با ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه ضمن ابراز مخالفت با هرگونه اقدام علیه اوکراین، از پیامدهای درگیری نظامی هشدار داده بود.

رییس جمهور ترکیه در این تماس تلیفونی که به تاریخ ۲۳ فبروری صورت گرفت، خطاب به رییس جمهور روسیه گفته بود که "رویکرد اساسی" انقره این است که "هرگونه اقدام علیه حاکمیت ملی و تمامیت ارضی اوکراین" را نخواهد پذیرفت.

رییس جمهور اردوغان چندی پیش در جریان سفر به کیف و پس از دیدار با ولادمیر زیلینسکی، رییس جمهور اوکراین پیشنهاد برگزاری نشست سران اوکراین و روسیه را داده و گفته بود که از این نشست میزبانی می‌کند.

تا کنون نمایندگان روسیه و اوکراین چندین بار ملاقات کرده و جانب اوکراین همواره خواستار استقرار آتش‌بس فوری و خروج نظامیان روسی از اوکراین شده اند، اما روسیه تا کنون به آتش‌بس تمایل نشان نداده و در سه هفتۀ گذشته حملات نظامیان روس بر شهرهای اوکراین همچنان ادامه داشته است.

XS
SM
MD
LG