لینک های دسترسی

Breaking News

انقره: طالبان در بازگشت پناهجویان افغان از ترکیه کمک می‌کند


وزیر خارجهٔ ترکیه می‌گوید که طالبان تعهد کرده اند که تمام تلاش خود را برای کمک به پناهجویان افغان مقیم ترکیه که مایل به برگشت به کشورشان اند، به خرج دهند.

مولود چاووش اوغلو روز پنجشنبه ۱۴ اکتوبر (۲۲ میزان ) پس از گفتگو با هیات طالبان به رهبری امیر خان متقی، سرپرست وزارت خارجهٔ طالبان گفت:"ما تعداد معینی از پناهجویان … افغان را داریم. برخی از آنها می‌خواهند به افغانستان برگردند. رهبری طالبان گفته اند که آنها تمام حمایتی را که می‌توانند برای بازگشت آنان به کشور فراهم خواهند کرد. "

آقای چاووش اوغلو همچنان افزود که با هیات طالبان در مورد جلوگیری موج دیگر پناهجویان نیز صحبت کرده است.

با خروج نیروهای امریکایی و ناتو و تشدید درگیری‌ها در افغانستان، ترکیه نگران موج تازهٔ پناهجویان افغان می‌باشد.

ترکیه در حال حاضر میزبان بیش از چهار میلیون پناهجو است که حدود ۳.۷ میلیون آن شهروندان سوریه اند.

وزیر خارجهٔ ترکیه به رسانه های دولتی ترکیه گفت: "ما مجدداً به آنها [طالبان] گفتیم که برای وحدت کشور باید همه شمول باشند."

آقای چاووش اوغلو گفت که او سفارشات ترکیه در مورد مشارکت زنان در نیروی کار و آموزش دختران را نیز با هیات طالبان در میان گذاشت.

پیش از ملاقات با هیات افغانی آقای چاووش اوغلو گفته بود که درمورد مسایل مانند کمک‌ها، مهاجرت، ترانسپورت هوایی و تجارت با مقامات طالبان بحث خواهند کرد.

باوجودیکه کشورهای غربی پس از تسلط طالبان، سفارتخانه‌های خود در کابل را مسدود کرده اند، اما ترکیه این عضو ناتو سفارت خود را در این کشور باز نگه‌داشته و از سایر کشورها خواسته است که به روابط خود با طالبان ادامه دهند.

اما در عین حال، ترکیه گفته است که تنها زمانی با طالبان به گونهٔ کامل همکاری خواهد کرد که این گروه یک دولت همه‌شمول را ایجاد کند.

در همین حال روز دوشنبه هفتهٔ جاری آقای متقی خواستار روابط بهتر با جهان شد، اما از اظهارنظر در مورد خواسته های جامعه بین المللی مبنی بر حمایت از حقوق بشر به ویژه حقوق دختران و زنان خودداری کرد.

هیات طالبان در حالی از ترکیه دیدار می‌کنند که مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه این کشور دیروز به خبرنگاران گفت که او و وزرای خارجهٔ کشورهای دیگر قصد دارند به کابل سفر کرده و با مقامات طالبان گفتگو کنند.

XS
SM
MD
LG