لینک های دسترسی

Breaking News

عقب نشینی کردها، و ادامۀ عملیات نظامی ترکیه در قلمرو سوریه


حمایت ایالات متحدۀ امریکا از شورشیان کرد، مایۀ کشیدگی بین واشنگتن و انقره عنوان شده است.
حمایت ایالات متحدۀ امریکا از شورشیان کرد، مایۀ کشیدگی بین واشنگتن و انقره عنوان شده است.

شورشیان کردی در سوریه می گویند که به جانب شرق دریای فرات در سوریه عقب نشینی می کنند. جنگجویان کردی که حمایت ایالات متحده را در جنگ سوریه با خود دارند، از دیر زمان مایۀ کشیدگی سیاسی بین واشنگتن و انقره بوده اند.

خبر عقب نشینی در حال اعلام میشود که ترکیه برای نخستین بار، از دو روز به این سو عملیات نظامی گستردۀ زمینی و هوایی را در داخل خاک سوریه به منظور دفع تهدیدات از سوی داعش و کرد های جدایی طلب به راه انداخته است.

عقب نشینی کردهای سوری از نقاط نزدیک به سرحد ترکیه یکی از مهم ترین خواست های انقره بوده است. یک سخنگوی نیروهای ایئتلاف به رهبری ایالات متحده نیز خیر عقب نشینی جنگجویان کردی را تأیید کرده، اما تا کنون معلوم نیست که آیا تمام جنگجویان کردی از منطقه خارج شده اند یا خیر.

از سویی هم برخی از مقامات در وزارت خارجۀ ترکیه که نخواسته اند نام های شان افشا گردد، خبر داده اند که جان کری وزیرخارجۀ ایالات متحده در یک صحبت تلیفونی با همتای ترکی اش مولود چاووش اوغلو، ضمن بحث در مورد عملیات نظامی نیروهای ترکی درشمال سوریه، به انقره اطمینان داده است که نیروهای کردهای سوری در حالی عقب نشینی به طرف شرق دریایی فرات میباشند.

جو بایدن معاون ریاست جمهوری ایالات متحده که روز گذشته ساعات پس از آغاز عملیات نیروهای ترکی در شمال سوریه، به انقره سفر کرده بود، نیز هشدار داده است که در صورت عدم عقب نشینی، جنگجویان کردهای سوری حمایت ایالات متحده را از دست خواهند داد.

جنگجویان کردهای سوری به حمایت ایالات متحده توانسته اند که در شمال سوریه تقریباً تمامی نقاط نزدیک به سرحد ترکیه را از وجود گروۀ دولت اسلامی یا داعش پاک سازند.

اما ترکیه این پیشروی کردهای سوریه را به دیدۀ یک تهدید مینگرد و انقره به این باورست که کردنشینان هردو طرف سرحد، در تلاش ایجاد یک قلمرو خودمختار میباشند.

از جانب دیگر گزارش ها میرساند که در ادامۀ عملیات تازه آغاز شدۀ نیروهای ترکی در شمال سوریه، حدود ده تانک اضافی ترکیه امروز نیز وارد سوریه شدند. ترکیه این عملیات را پس از حملات اخیر بمی در آنکشور آغاز کرده است و میگوید که هدف از این کار پاک سازی مناطق شمالی سوریه از وجود جنگجویان داعش میباشد.

XS
SM
MD
LG