لینک های دسترسی

Breaking News

تلفات ناشی از زلزله در ترکیه و سوریه نزدیک به ۴۰ هزار رسید


درحالیکه شمار کشته شدگان زلزلهٔ اخیر در ترکیه و سوریه نزدیک به ۴۰ هزار نفر رسیده است و تلاش برای گیرماندگان زیر آوار زلزله ادامه دارد، امیدواری برای دریافت افراد زنده در زیر آوار کم شده است.

با آنهم عمله نجات در ترکیه روز سه شنبه ۱۴ فبروری (۲۵ دلو) حدود ۲۰۰ ساعت پس از زلزلهٔ مرگبار در این منطقه، چندین نفر را از زیر آوار زنده بیرون کردند.

مقامات و کارمندان طبی در دو کشور گفته اند که تاکنون ۳۵۴۱۸ نفر در ترکیه و حد اقل ۳۶۸۸ نفر در سوریه جان باخته اند که به این حساب شمار مجموعی تلفات ناشی از این زلزله به ۳۹۱۰۶ نفر رسیده است.

شمار زیادی نجات یافته گان در ولایت هاتای، در جنوب ترکیه که بیشترین آسیب دیده است، به مناطق دیگر می روند و مطمین نیستند که بر می‌گردند یا خیر. رضا اتهن، باشندهٔ این ولایت همسر و دخترش را در یک بس ۳۰۰ کیلومتر دورتر به شهر دیگر منتقل کرده و خودش برای محافظت از اموال و خانه اش، برگشته است.

او گفت: "خدا را شکر خانه من زیاد تخریب نشد است. دیوار ها درز پیدا کرده اند. کار ترمیم آن ادامه دارد. به همین خاطر فرزندانم را جای دیگر فرستادم."

مقامات امنیتی در هاتای افراد را برای خروج از شهر ثبت نام می کنند و آنها را به بس های مشخص برای انتقال به ولایات مختلف ترکیه می فرستند.

تاکنون حدود ۱۵۸ هزار نفر بخاطر هراس از برگشت پس لرزه ها، مناطق جنوبی ترکیه را ترک کرده اند و شماری هم در در جاده های مزدحم و تراکم ترافیک گیر مانده اند.

کمک به زلزله زدگان سوریه

در همین حال، بشارالاسد، رییس جمهور سوریه، توافق کرد تا دو راه اضافی را برای عبور به شهرهای شمالغرب سوریه در سرحد با ترکیه که در کنترول مخالفین حکومت سوریه قرار دارد، باز کند تا کمک های خیریهٔ سازمان ملل متحد برای میلیون ها قربانی زلزله به آن مناطق برسد.

در شهر حریم، در شمال ادلیب، منطقه تحت کنترول مخالفین حکومت سوریه، کمپ ها برای نجات یافته گان زلزله باز شده اند. مازن الفاهد، مرد ۲۹ سالهٔ سوری و خانواده‌اش در یکی از این کمپ ها جاگزین شده اند.

او گفت: "شما وضعیت را می بیند که مردم شب و روز کار می کنند. ما برای سرپناه نیاز داریم اما مطمین نیستیم و منتظر استیم که خداوند برای ما کمک برساند. زمستان هم است و زنان و اطفال نیاز به جای گرم، امنیت، مواد غذایی و آب دارند."

صبری السلامه، مرد سوری ۵۹ ساله که پنج سال قبل از خانه اش از ادلیب متواری شده است، اکنون باردیگر بیجا شده است و برای زنده ماندن همسر و شش فرزندش به کمک مواد غذایی و آب نیاز دارد.

السلامه گفت: "نیاز های اولیه افراد بیجا شده مشخص است. خیمه، مواد غذایی و آب. ما کمک مواد غذایی دریافت کردیم و افراد خوش قلب ما را کمک کردند. ما فقط به آب و غذا برای زنده ماندن نیاز داریم و شکر خدا درین خیمه جابجا شدیم."

این درحالیست که اولین طیاره کمک های عربستان سعودی به میدان هوایی حلب تحت کنترول حکومت سوریه رسید که شامل ۳۵ تن مواد غذایی و خیمه برای آواره گان زلزله اخیر سوریه می باشد.

عربستان سعودی با راه انداختن کمپاین جمع آوری پول خیریه، حدود ۵۰ میلیون دالر جمع آوری کرده است. این کمپاین را پادشاه عربستان سعودی و پسرش تنظیم کرده اند.

XS
SM
MD
LG