لینک های دسترسی

Breaking News

سازمان جهانی صحت:‌ زلزله نزدیک به ۲۶ میلیون نفر را در ترکیه و سوریه متاثر کرده است


سازمان جهانی صحت روز شنبه ۱۱ فبروری (۲۲ دلو) گفت که زلزلهٔ مرگبار و ویرانگر نزدیک به ۲۶ میلیون نفر را در ترکیه و سوریه متاثر کرده است.

این سازمان همچنین گفته است که ده‌ها شفاخانه نیز در اثر دو زلزله و پس لرزه‌های دوشنبه گذشته تخریب شده اند.

سازمان جهانی صحت همچنین گفته است که شمار افرادی که در اثر زلزله کشته شده اند، حالا به بیش از ۲۵ هزار نفر در ترکیه و سوریه افزایش یافته و خواستار ۴۲.۸ میلیون دالر برای کمک‌های عاجل طبی به نیازمندان شده است.

این سازمان از قبل ۱۶ میلیون دالر را از صندوق اضطراری خود برای فراهم کردن کمک‌های صحی به زلزله زدگان فراهم کرده است.

سازمان جهانی صحت گفته است که ۱۵ میلیون نفر در ترکیه و ۱۱ میلیون نفر دیگر در کشور جنگ‌زدهٔ سوریه از زلزلهٔ دوشنبه گذشته متاثر شده‌اند.

به گفتهٔ این سازمان، در این میان، بیش از پنج میلیون نفر به شمول ۳۵۰ هزار افراد مسن و ۱.۴ میلیون کودک به صورت خاص بیشتر آسیب پذیر‌ اند.

سازمان جهانی صحت تخمین می‌کند که بیش از چهار هزار ساختمان در ترکیه ویران شده است که در این میان ۱۵ شفاخانه قسماََ و یا به شدت آسیب دیده اند.

بر اساس این گزارش، در سوریه که سیستم خدمات صحی در اثر جنگ ۱۲ ساله‌ آن کشور از بین رفته است، دست‌کم ۲۰ شفاخانه در سراسر مناطق شمال غرب آن کشور تخریب شده اند.

این سازمان گفته است که تخریب قسمی و یا کلی شفاخانه‌ها شرایط را برای فراهم‌آوری کمک‌های صحی برای هزاران نفری که در اثر زلزله زخمی شده اند، دشوارتر می‌سازد.

به گفتهٔ این سازمان، تا حالا ۳۷ تن تجهیزات عاجل طبی را برای ترکیه انتقال داده و ۳۵ تن مواد طبی را برای سوریه فراهم کرده است. سازمان جهانی صحت گفته است که این مقدار مواد طبی برای تداوی ۱۰۰ هزار نفر کافی است و در عین حال، کمک‌های فوری عملیات را برای ۱۲۰ هزار نفر فراهم می‌کند.

ترکیه در یکی از فعال‌ترین مناطق زلزله خیز جهان موقعیت دارد. در زلزلهٔ سال ۱۹۹۹ میلادی که شدت آن به ۷.۴ به مقیاس ریکتر بود،‌ ۱۷ هزار نفر در ترکیه کشته شدند.

ترکیه، به ویژه ساحهٔ مرز ترکیه با سوریه، در یکی از فعال‌ترین مناطق زلزله خیز جهان موقعیت دارد. این مرگبارترین زلزله پس از زلزلهٔ سال ۱۹۳۹ در ترکیه بوده که در آن حدود ۳۳ هزار نفر جان باختند.

XS
SM
MD
LG