لینک های دسترسی

Breaking News

ترکیه بر پایگاه‌های حزب کارگران کردستان در عراق حملات هوایی کرد


یکی از جنگجویان زن حزب کارگران کردستان (PKK) در شمال عراق (تصویر از آرشیف صدای امریکا)‌
یکی از جنگجویان زن حزب کارگران کردستان (PKK) در شمال عراق (تصویر از آرشیف صدای امریکا)‌

حکومت ترکیه و مقامات محلی عراق روز یکشنبه اول اکتوبر (۲۹ میزان) تایید کردند که طیاره‌های ترکیه ۲۰ موضع ''حزب کارگران کردستان'' را در شمال عراق هدف حملات قرار داد.

احسان چلابی، شاروال سیدکان عراق، شهرکی که در نزدیکی مرز ایران و ترکیه موقعیت دارد، به خبرگزاری فرانس پرس گفت:‌ ''طیاره‌های اردوی ترکیه حوالی ساعت ۹:۲۰ شب بخش‌هایی از منطقهٔ برادوست و قریهٔ بدران را بمباران کردند.''

در همین حال، وزارت دفاع ترکیه تایید کرد که طیاره‌‌ها آن کشور به منظور ''خنثا کردن حزب کارگران کردستان عملیات هوایی'' را در شمال عراق انجام دادند. اما نظامیان ترکیه در مورد تلفات احتمالی بر اعضای حزب کارگران کردستان آماری ارایه نکرده اند.

اردوی ترکیه با نشر اعلامیه‌ای گفته است که این عملیات هوایی، مواضع حزب کارگران کردستان را در ساحات ميتينا، هاكورك ، قنديل وغارا واقع در شمال عراق هدف گرفت.

بر اساس این اعلامیه، این عملیات به هدف ''خنثا کردن حزب کارگران کردستان و سایر عناصر تروریست انجام شد تا از حملات تروریستی علیه جمعیت و ادارات تطبیق قانون ما در شمال عراق جلوگیری و امنیت مرزی ما تامین شود."

بر اساس اعلامیهٔ وزارت دفاع ترکیه، در جریان این عملیات ۲۰ هدف که توسط ''تروریست‌ها'' استفاده می‌شد، آماج هدف حملات هوایی قرار گرفتند.

این حملات هوایی پس از آن صورت گرفت که در اثر یک حملهٔ انتحاری حزب کارگران کردستان بر یک مقر پولیس در انقره، پایتخت ترکیه، دو نفر زخمی شد.

مقامات منطقهٔ خود مختار کردستان که روابط نزدیک خود را با ترکیه حفظ کرده است ''حملات تروریستی'' در انقره را محکوم کرده و گفته است که ''تروریزم و خشونت به صلح و ثبات منطقه یک تهدید جدی می‌باشد." وزارت خارجهٔ عراق نیز ''انفجار تروریستی'' در انقره را محکوم کرده است.

نظامیان ترکیه به صورت معمول عملیات زمینی و هوایی را بر ضد جنگجویان حزب کارگران کردستان و پایگاه‌های آنان در شمال عراق انجام می‌دهند، به ویژه در مناطق خود مختار کردستان و منطقه کوهستانی سنجار.

حکومت ترکیه از ۲۵ سال به اینسو، ده‌ها پایگاه نظامی را در منطقهٔ کردستان عراق ایجاد کرده تا بر ضد حزب کارگران کردستان جنگ کند.

حزب کارگران کردستان از سال ۱۹۸۴ با دولت ترکیه درگیر جنگ است که تا اکنون این جنگ بیش از ۴۰ هزار کشته برجا گذاشته است. ایالات متحده و اتحادیۀ اروپا که متحدین ترکیه استند، نیز مانند انقره حزب کارگران کردستان را سازمان تروریستی قلمداد می‌کنند.

گروه

XS
SM
MD
LG