لینک های دسترسی

Breaking News

واشنگتن: اقدامات ترکیه بسیار ناراحت کننده است


وزارت خارجۀ ایالات متحده احضار سومین کارمند سفارت واشنگتن در انقره توسط حکومت ترکیه را نیز تائید کرد
وزارت خارجۀ ایالات متحده احضار سومین کارمند سفارت واشنگتن در انقره توسط حکومت ترکیه را نیز تائید کرد

ایالات متحده می گوید که از توقیف دو کارمند محلی قونسلگری امریکا در انقره توسط حکومت ترکیه، بسیار ناراحت است.

جان بس، سفیر ایالات متحده در ترکیه گفته است که تا هنوز دلیل توقیف کارمندان محلی قونسلگری اش را از سوی مقامات ترکیه نمی داند.

حکومت امریکا این اظهارات را در حالی بیان داشته که تنش های دپلوماتیک میان ایالات متحده و ترکیه بدلیل توقف صدور "ویزۀ غیرمهاجرت" به اتباع یکدیگر، اوج گرفته است.

مقام های ترکی هفتۀ گذشته یک کارمند محلی قونسلگری امریکا را در انقره توقیف کرد. این اقدام ترکیه سبب شد تا سفارت ایالات متحده در انقره صدور "ویزۀ غیرمهاجرت" را برای ترک ها مؤقتاً توقف دهد. ترکیه نیز با واکنش بالمثل، صدور ویزه در نمایندگی های دیپلوماتیک خود در امریکا را متوقف ساخت.

وزارت خارجۀ ایالات متحده دیروز سه شنبه احضار سومین کارمند سفارت امریکا در انقره توسط حکومت ترکیه را نیز تائید کرد.در جریان همین هفته این سومین کارمند امریکایست که از سوی وزارت خارجۀ ترکیه احضار می شود.

وزارت خارجۀ ایالات متحده گفته است که "این اقدامات عمیقاً ناراحت کننده می باشد."واشنگتن این اظهارات را نیز رد کرده که گویا جان بس، سفیر امریکا در ترکیه صدور ویزه های امریکا را بطور یکجانبه و بدون مشورت با واشنگتن به تعلیق در آورده است.

رجب طیب اردغان، رئیس جمهور ترکیه دیروز سفیر امریکا را به تنش های دپلوماتیک متهم کرد و گفت که مقام های ترکیه در مراسم خداحافظی جان بس اشتراک نخواهند کرد.

انتظار میرود که آقای بس پس از پایان دورۀ ماموریت اش در انقره، راهی کابل شود و منحیث سفیر جدید امریکا برای افغانستان ایفای وظیفه کند.

آقای اردغان گفت که "یک سفیر در انقره خود تصمیم می گیرد و می گوید که او این کار را به نمایندگی از حکومت خود انجام داده، عجیب است."

رئیس جمهور ترکیه همچنان ادعا کرد که در نمایندگی های امریکا در ترکیه "جاسوسان" جابجا شده و گفت که "هیچ دولت به چنین جاسوسان که یک تهدید داخلی از آنان متوجه باشد، اجازه نخواهد داد."

روابط میان ایالات متحده و ترکیه از قبل به خاطر حمایت واشنگتن از جنگجویان کرد در سوریه و نیز امتناع واشنگتن از استرداد فتح الله گولن به انقره، پر تنش بوده است. ترکیه فتح الله گولن را به طراحی کودتای نافرجام جولای ۲۰۱۶متهم می کند.

واشنگتن: اقدامات ترکیه بسیار ناراحت کننده است
please wait

No media source currently available

0:00 0:02:47 0:00

XS
SM
MD
LG