لینک های دسترسی

Breaking News

رقم تلفات انفجار در مسجد در پکتیا به ۳۵ تن بلند رفت


دو حمله کنندۀ انتحاری روز جمعه نمازگزاران شیعه مذهب را حین ادای نماز جمعه هدف حمله قرار داده که در اثر آن ده ها نفر کشته و زخمی شدند.

مقام‌ها در ولایت پکتیا تائید می‌کنند که حوالی ساعت۱:۳۰ پس از چاشت جمعه (۱۲ اسد) دو انفجار انتحاری در مسجد خواجه حسن متعلق به اهل تشیع در شهر گردیز، مرکز این ولایت، رخ داد.

جنرال رازمحمد مندوزی، قومندان امنیه ولایت پکتیا به رادیو آشنا – صدای امریکا گفت که دو حمله کننده انتحاری در جریان ادای نماز جمعه، وارد مسجد خواجه حسن شدند و پس از تیراندازی بر نمازگذاران، خود را در میان آنان، منفجر ساختند.

به گفتۀ آقای مندوزی، رقم کشته شدگان این حملۀ مرگبار به ۳۵ تن بلند رفته و ۹۴ تن دیگر هم مجروح می باشند.

فرماندۀ امنیۀ پکتیا به صدای امریکا گفت که ۱۴ مجروح که وضعیت صحی شان وخیم بود، به کابل انتقال داده شدند.

ویدیویی از حملات انتحاری بر مسجد خواجه حسن در شهر گردیز ولایت پکتیا
please wait

No media source currently available

0:00 0:01:13 0:00

انکشافات ابتدایی

پیش از آن، عبدالله حسرت، سخنگوی والی پکتیار به رادیو آشنا - صدای امریکا رقم کشته شدگان را ۲۹ تن اعلام کرده بود.

همچنان داکتر ولایت خان احمدزی، رئیس صحت عامه ولایت پکتیا به رادیو آشنا – صدای امریکا گفت که بیش از ۸۱ مجروح این رویداد به شفاخانه‌های این ولایت منتقل شده اند. مقامات محلی گفته اند که حد اقل ۲۰ تن از زخمیان را کودکان تشکیل می دهند.

داکتر احمدزی افزود که زخمیان به شفاخانه قول اردو نیز منتقل شده اند و احتمال دارد تلفات بیشتر از این باشد.

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی گروه طالبان در صفحه توییترش نوشته است که این گروه در این حمله دست ندارد.

در گذشته، گروه دولت اسلامی یا داعش مسوولیت حملات بر مساجد اهل تشیع در شهرهای کابل و هرات را بر عهده گرفته بود.

واکنش غنی و عبدالله

محمد اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان، با نشر اعلامیه ای این حمله را "جنایتکاران و ضد اسلامی" عنوان کرده و گفته است که "تروریستان با هدف قراردادن افراد ملکی و حمله به مساجد، یکبار دیگر ماهیت پلید شان را که در ضدیت با ارزش‌های اسلامی و حقوق بشری قرار دارند، نمایان کردند" .

رئیس جمهور غنی در این اعلامیه همچنین گفته است که "این گونه اعمال جنایت‌کارانۀ تروریستان در میان مردم ما تفرقه مذهبی ایجاد کرده نمی تواند."

عبدالله عبدالله، رئیس اجرائیه حکومت افغانستان، نیز در صفحۀ فیسبوک خود ضمن محکوم کردن این حمله گفته است که "با انجام حملات جنايتكارانه و ضد اسلامى دشمن وحشى تلاش دارد ميان پيروان مذاهب مختلف تفرقه ايجاد كند، غافل از اينكه وحدت اسلامى و همديگر پذيرى در ميان مردم ما خدشه ناپذير است."

XS
SM
MD
LG