لینک های دسترسی

Breaking News

حملات بر شیعیان در افغانستان افزایش یافته است - گزارش


مسجد باقر العلوم در شهر کابل و سال گذشته هدف حملۀ مرگبار داعش قرار گرفت
مسجد باقر العلوم در شهر کابل و سال گذشته هدف حملۀ مرگبار داعش قرار گرفت

مسلمانان شیعه در افغانستان، در سال‌های اخیر، به گونۀ روزافزون هدف حملات مرگبار به ویژه از سوی گروه دولت اسلامی یا داعش قرار گرفته اند.

گزارش سال ۲۰۱۸ وزارت خارجۀ ایالات متحده در مورد آزادی های دینی به گونۀ ویژه از حملات داعش بر مسجدهای شیعیان در کابل و هرات نام برده است.

داعش در ۲۰۱۷ مسوولیت چندین حمله بر مسجدها، گردهمایی های مذهبی و اجتماعات شیعیان را در سرتاسر افغانستان به دوش گرفت.

در اکتوبر ۲۰۱۷، حملۀ مهاجم انتحاری داعش بر مسجد امام زمان در ساحۀخیرخانۀ شهر کابل سبب کشته شدن ۵۶ نفر و زخمی شدن کم از کم ۵۵ نفر دیگر شد.

پیشتر از آن، حملۀ مرگبار داعش در مسجد الزهرا در شهر کابل بیش از ۷۰ کشته و ۱۳۵ زخمی بر جا گذاشت.

همچنان به تاریخ ۲ اگست ۲۰۱۷، حملۀ تندروان داعش بر مسجد شیعیان در ساحۀ بکرآباد شهر هرات سبب کشته شدن ۲۹ نفر و زخمی شده ۶۴ نفر دیگر شد.

گزارش وزارت خارجۀ امریکا حاکی است که وضعیت بی ثبات امنیتی در افغانستان بر آزادی دینی در آن کشور اثر منفی برجاگذاشته است. این گزارش کشورهای جهان را به تامین امنیت و محفوظ داشتن اقلیت‌های دینی و مذهبی از خشونت ترغیب کرده است.

حملات پیهم داعش بر اماکن مذهبی شیعیان در سال ۲۰۱۷ حکومت افغانستان را واداشت تا در یک اقدام بی پیشینه برای تامین امنیت مساجد و تکایا به ویژه مساجد محلات شیعه نشین، ۵۰۰ میل سلاح را برای مردم محلی ساحات معروض به تهدید توزیع کند تا امنیت مساجد و تکایا را تامین کنند.

براساس گزارش وزارت خارجۀ امریکا، اقلیت‌های غیر مسلمان افغانستان چون هندوها، مسیحیان و سیکهـ ها نیز معروض به خطر بوده و نمی‌توانند آزادانه و آشکارا مناسک دینی شان را انجام دهند.

گزارش سالانۀ وزارت خارجۀ امریکا در مورد آزادی دینی، کشورهای جهان را از رهگذر نگرانی‌های آزادی‌ دینی و مذهبی به دو دسته تقسیم کرده است.

پاکستان، ایران، عربستان سعودی، تاجیکستان، ترکمنستان، اوزبیکستان، میانمار، جمهوری افریقای مرکزی، چین، اریتیریا، کوریای شمالی، روسیه و ویتنام در این گزارش به عنوان کشورهایی معرفی شده است که آزادی دینی در آن مایۀ نگرانی شدید است.

افغانستان، آذربایجان، بحرین، کیوبا، مصر، هند، اندونیزیا، عراق، قزاقستان، لاووس، مالیزیا و ترکیه در گروه دوم دسته بندی شده است.

  • 16x9 Image

    نجیب‌الله احمدیار

    نجیب‌الله احمدیار کار با رسانه‌ها را در سال ۲۰۰۱ میلادی آغاز کرد و از سال ۲۰۰۹ به اینسو در صدای امریکا به صفت ویراستار، نویسنده و مجری برنامه‌های رادیویی، تلویزیونی و دیجیتلی کار می‌کند. 

XS
SM
MD
LG