لینک های دسترسی

Breaking News

دو واقعه جدید پولیو در قندهار و فراه ثبت شد 


مقام‌ها در ولایت‌های قندهار و فراه از ثبت دو واقعه جدید پولیو خبر داده اند که با این دو مورد، شمار مجموعی واقعات پولیو در افغانستان در سال جاری میلادی به ۲۶ رسید.

مقام‌های صحی همچنان گفته اند که ویروس پولیو از کنترول خارج شده است و اکنون به ساحاتی رسیده است که در گذشته این ویروس در آن مهار شده بود.

به گفتۀ مقام‌های افغان، واقعات جدید پولیو در افغانستان با واقعاتی که در ساحۀ قلعۀ عبدالله شهر کویته پاکستان ثبت شده است، شباهت و ربط دارد.

عبدالقیوم پخلا،‌ رییس مرکز اقدامات عاجل برای محو پولیو در ولایات جنوبی به صدای امریکا گفت که واقعه جدید قندهار در ولسوالی سپین بولدک گزارش شده است که قربانی آن یک دختر ۱۱ ماهه است.

او گفت: "از ماه سپتمبر به اینسو به دلیل ممانعت‌ها از تطبیق واکسین خانه به خانه،‌ کمپاین ضد پولیو عملی نشده است و این کودک نیز هیچ واکسین نشده بود."

در همین حال مقام‌ها در ولایت فراه از مبتلا شدن یک دختر ۱۸ ماهه به پولیو گزارش داده اند.

میرجان راسخ،‌ مسوول روابط مطبوعاتی برنامه مبارزه با پولیو وزارت صحت عامه به صدای امریکا گفت که واقعه جدید پولیو در ولسوالی بکوا ولایت فراه ثبت شده است. او گفت که این واقعه با ویروس پولیو که در ولسوالی نوزاد ولایت هلمند گردش دارد، ربط دارد.

آقای راسخ گفت که جناح‌های درگیر به خواست‌های وزارت صحت افغانستان توجه نکردند و اکنون صحت کودکان در افغانستان با تهدید مواجه است. با آنهم او گفت که با تلاش مشترک می‌شود پولیو را مهار و در نهایت محو کرد.

در جریان سال جاری میلادی شمار مجموعی واقعات پولیو در افغانستان به ۲۶ رسیده است؛‌ نه واقعه در ارزگان، پنج واقعه در هلمند، پنج واقعه در قندهار،‌ دو واقعه در پکتیکا و یک یک واقعه در ولایات ننگرهار، کنر،‌ بادغیس، بغلان و فراه ثبت شده است.

XS
SM
MD
LG