لینک های دسترسی

Breaking News

امریکا احتمال ارسال جت‌های جنگی ساخت امریکا به اوکراین را بررسی می‌کند


باوجود هشدارهای مقام‌های مسکو به واشنگتن و متحدانش درباره تبعات کمک‌های تسلیحاتی به کیف، قصر سفید روز جمعه ۲۲ جولای (۳۱ سرطان) اعلام کرد که ایالات متحده در حال بررسی احتمال ارسال جت‌های جنگی ساخت امریکا به اوکراین است.

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی قصر سفید در یک نشست خبری به خبرنگاران گفت که ادارهٔ بایدن در حال انجام بررسی‌های مقدماتی در مورد امکان ارسال جت‌های جنگی به اوکراین است اما افزود: "این چیزی نیست که در کوتاه مدت اجرا شود."

چنین اقدامی، اگر عملی شود، افزایش عمده‌ای در حمایت ایالات متحده از اوکراین در نبرد با روسیه خواهد بود. تاکنون ایالات متحده ۸.۲ میلیارد دالر کمک‌های امنیتی به اوکراین ارایه کرده است.

آقای کربی همچنین در مورد جزییات آخرین بسته تسلیحاتی ایالات متحده برای اوکراین گفت که این بسته شامل مجموعاً ۲۷۰ میلیون دالر برای کمک به دفاع در برابر تجاوز روسیه می‌باشد که از جمله ۱۰۰ میلیون دالر آن برای خرید طیاره‌های بدون سرنشین (درون) اختصاص داده شده است.

به گفتهٔ آقای کربی این بسته که توسط جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده منظور شده است، به کیف اجازه می دهد ۵۸۰ درون نوع Phoenix Ghost متعلق به شرکت خصوصی AEVEX Aerospace LLC را خریداری کند.

انتونی بلینکن وزیر امور خارجه ایالات متحده در بیانیه ای گفت: "این بسته شامل سیستم پرتاب میزایل‌های دوربرد نوع هیمارس (‌HIMARS) و سایر تسلیحاتی است که اوکراینی‌ها در میدان جنگ از آنها استفاده می‌کنند."

در همین حال لوید آستن، وزیر دفاع ایالات متحده روز چهارشنبه ۲۰ جولای گفت که ایالات متحده چهار سیستم دیگر راکتی با قدرت هدفگیری بلند و دقیق را در اختیار اوکراین قرار می‌دهد تا این کشور در مقابله با تهاجم روسیه از آن استفاده کند.

آستن در پنتاگون به خبرنگاران گفت که واشنگتن "چهار سیستم راکتی پیشرفته هیمارس (‌HIMARS) را به [اوکراین) ارسال خواهد کرد که در مجموع ۱۶ سیستم خواهد شد. اوکراینی‌ها از هیمارس به خوبی استفاده کرده اند و شما می توانید تاثیر آن را در میدان جنگ ببینید".

الکسی رزنیکوف، وزیر دفاع اوکراین روز سه شنبه خواستار افزایش عمده در تعداد سیستم هیمارس‌ شد و گفت که برای ضد حمله موثر علیه نیروهای روسی به کم از کم ۱۰۰ سیستم ضرورت دارند.

رزنیکوف همچنین خواستار مهمات دوربرد – ۱۰۰ تا ۵۰۰ کیلومتر – شد تا حمایت توپچی روسیه را از نیروهایش قطع کند.

ایالات متحده کمک های مالی اضافی را در حالی اعلام کرده که تهاجم روسیه بر اوکراین وارد پنجمین ماه خود شده است.

ولادمیر زیلینسکی، رییس جمهور اوکراین در هفتهٔ جاری گفت که نیروهایش می‌توانند صدمات بزرگی را به روسیه وارد کنند و افزود که با اتکا به تسلیحات غربی، نیروهای کشورش در حال برنامه‌ریزی ضد حمله و بازپس‌گیری مناطق از دست رفته می‌باشند.

XS
SM
MD
LG