لینک های دسترسی

Breaking News

اوزبیکستان و قزاقستان در نزدیکی مرز افغانستان تمرین نظامی کردند


عکس آرشیف
عکس آرشیف

نظامیان اوزبیکستان و قزاقستان تمرینات مشترک نظامی را در نزدیکی مرز با افغانستان انجام داده و در آن پاسخگویی به یک حملۀ فرامرزی را تمرین کردند.

وزارت دفاع اوزبیکستان روز چهارشنبه ۲۴ نومبر (سوم قوس) گفت که در این تمرینات که در نزدیکی شهر ترمز صورت گرفت، نزدیک به ۳۰۰ نظامی و ۵۰ واسطه و تجهیزات نظامی به شمول توپخانه، طیاره‌های جت جنگی، هیلیکوپتر و طیاره‌های بدون سرنشین شامل بود.

پس از مسلط شدن طالبان بر افغانستان، نظامیان کشورهای آسیای مرکزی که با افغانستان هم مرز اند و نیروهای روسیه چندین بار تمرینات نظامی را در نزدیکی مرزهای افغانستان انجام داده اند.

روسیه و کشورهای آسیای مرکزی نگران اند که مبادا بی ثباتی در افغانستان سبب سرازیر شدن افراطگرایان اسلامی به بیرون از مرزهای شمالی این کشور شود.

همزمان با این، شماری از این کشورها به ویژه اوزبیکستان که در چند سال اخیر سهم فعالی در روند صلح افغانستان داشته است، در تلاش برقراری روابط کاری با گروه طالبان بر آمده اند.

عبدالعزیز کاملوف، وزیر خارجۀ اوزبیکستان نخستین مقام‌ یک کشور آسیای مرکزی بود که پس از مسلط طالبان به کابل سفر کرد و با رهبران این گروه ملاقات کرد.

اوزبیکستان و قزاقستان از بزرگترین کشورهای آسیای میانه و جمهوریت‌های آزاد شدۀ اتحاد شوروی پیشین اند که روابط بسیار نزدیک با روسیه و چین دارند.

XS
SM
MD
LG