لینک های دسترسی

Breaking News

تمرینات نظامی روسیه و تاجیکستان برای دفع تهدیدات احتمالی از افغانستان


نیروهای روسیه و تاجیکستان برای دفع تهدیدات احتمالی از خاک افغانستان تمرینات مشترک نظامی را آغاز کردند.

این تمرینات روز جمعه ۲۲ اکتوبر (۳۰ میزان) در یک پایگاه نظامی تاجیکستان آغاز شد.

این تمرينات نظامی از سلسله اقداماتی است که از مدت یک هفته به این‌سو جریان دارد و در آن نیروهای روسیه و کشورهای عضو پیمان امنیت جمعی (جمهوریت‌های شوروی پیشین در آسیای مرکزی) اشتراک دارند.

یگینی پاپلافسکی، یکی از مقام‌های نظامی روسیه که مسوولیت این تمرینات نظامی را به عهده دارد، گفت که از هدف از راه‌اندازی این تمرینات مشترک، دفع "تهدیدات بیرونی" است.

او افزود: "طالبان کوشش خواهند کرد که گروه‌های طرفدار داعش را سرکوب کنند و یا آنان را مجبور خواهند کرد که افغانستان را ترک کنند، به این منظور ما از این احتمال چشم پوشی کرده نمی‌توانیم که ممکن آنان را به طرف تاجیکستان برانند."

شیرعلی میرزا، وزیر دفاع تاجیکستان گفت که پس از تسلط طالبان بر افغانستان گروه های دهشت‌افگن می‌خواهند از این کشور برای گسترش نفوذ شان در منطقه استفاده کنند.

آقای میرزا افزود: "گروهای دهشت افگن که در افغانستان فعالیت می‌کنند، پس از به قدرت رسیدن طالبان به سلاح‌های پیشرفته دست یافته اند و می‌خواهند از افغانستان برای فعالیت‌های تخریبی شان در منطقه استفاده کنند."

پیش از این، مسکو تعهد کرده بود که به جمهوریت‌های اتحاد شوروی پیشین، به شمول تاجیکستان و اوزبیکستان، برای دفع تهدیدات احتمالی امنیتی از افغانستان کمک فراهم کند.

در تمرینات نظامی در تاجیکستان ۵۰۰۰ سرباز روسیه، ۷۰۰ تانک و وسایط زرهی و جت‌های جنگی اشتراک دارند.

با بیرون شدن نیروهای خارجی از افغانستان و به قدرت رسیدن طالبان، روسيه تلاش می‌ورزد که نقش مهمی را درمنطقه بازی کند.

این کشور به روز چارشنبه هفتۀ گذشته میزبان نشست موسوم به (فرمت مسکو) در مورد افغانستان بود که در آن نمایندگان کشورهای چین، روسیه، پاکستان، ایران و طالبان اشتراک کرده بودند.

مقامات روسی گفتند که به این تعهد طالبان باور دارند که این گروه به کشورهای همسایه منطقه تهدید نخواهند بود، اما داعش، القاعده و گروه‌های دیگر مستقر در شمال افغانستان در تلاش بی‌ثباتی کشورهای منطقه اند.

XS
SM
MD
LG