لینک های دسترسی

Breaking News

امنیت تمام مراکز رای دهی تامین شود


نورمحمد نور، سخنگوی کمیسیون مستقل افغانستان به روز پنجشنبه گفت که وزارت داخله از تامین امنیت ۲۵۹ مرکز رای دهی اطمینان نداده است و این مراکز را از پلان امنیتی انتخابات سال آینده، بیرون کرده است.

آقای نور گفت "دو روز پیش مشخصا وزارت داخله و درمجموع همه نهادهای امنیتی به کمیسیون مستقل انتخابات وضاحت دادند و بدبختانه اعلام کردند که امنیت در حدود ۲۵۹ مرکز را تامین کرده نمیتوانند."

وزارت داخله افغانستان به روز دوشنبه پلان امنیتی بیشتر از ۶۸۰۰ مرکز رای دهی در تمام کشور را، به کمیسیون مستقل انتخابات تسلیم داد. پیش از این، کمیسیون انتخابات فهرست حدود ۷۳۰۰ مرکز رای دهی را به نهادهای امنیتی داده بود.

سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات ضمن تاکید بر اصل سرتاسری بودن انتخابات گفت، اگر مراکز رای دهی در برخی از مناطق کشور به روی رای دهندگان بسته بماند، این کار مشروعیت انتخابات را زیر سوال خواهد برد.

آقای نور از سازمان های جامعه مدنی خواست تا بر حکومت فشار بیاورد که امنیت تمام مراکز رای دهی را، تامین کند. او گفت "کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان از جامعه مدنی، احزاب سیاسی می خواهد که بالای حکومت افغانستان بخصوص نهاد های امنیتی افغانستان فشار وارد کنند که در این رابطه تلاش بیشتر نموده زمینه سهمگیری بیشتر مردم را فراهم بکنند تا مردم از حق مشروع سیاسی خود محروم نشوند."

اعاده اعتماد مردم

محمد نعیم ایوب زاده، مسوول یک موسسه غیردولتی ناظر بر امور انتخابات بنام تیفا گفت تقلب های انجام شده در انتخابات گذشته باور مردم بر این روند را آسیب رسانیده است. آقای ایوب زاده گفت در انتخابات آینده باید اعتماد مردم اعاده شود.

آقای ایوب زاده گفت "چالشهایی که امروز مردم از آن نگران است عبارت اند از نا امنی، نقش ضعیف احزاب سیاسی، رقابت های ناسالم سیاسی و مهم تر از همه بی اعتمادی مردم از پروسه انتخابات است ."

آماده گی ها برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری افغانستان، که تا هشت ماه دیگر باید انجام بگیرد، در حالی تسریع یافته که روز چهارشنبه ۹ عضو نو کمیسیون مستقل انتخابات وظایف شانرا آغاز کردند. نخستین کار در پیش روی اعضای این کمیسیون، تعیین رئیس کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان است. قرار است در کمتر از سه ماه آینده، روند ثبت نام نامزدان انتخابات ریاست جمهوری، آغاز شود.
  • 16x9 Image

    عبدالحی ورشان - کابل

    عبدالحی ورشان از 1993 میلادی به حیث گزارشگر رادیو صدای امریکا بخش افغانستان کار می کند. ورشان از سال 2002 به حیث گزارشگر رادیو صدای امریکا در کابل کار می کند. از کارهای برجسته گزارشگری ورشان تهیه گزارش از نشست های مهم سیاسی و نظامی و نشست های بین المللی مربوط به قضیه افغانستان درکابل است. عبدالحی ورشان فارغ التحصیل ادبیات وعلوم بشری از پوهنتون کابل است.
XS
SM
MD
LG