لینک های دسترسی

Breaking News

اویغورها: بازی‌های زمستانی المپیک ۲۰۲۲ در چین برگزار نشود


بزرگترین گروه اویغورهای در تبعید از رییس کمیسیون اخلاق کمیتهٔ بین المللی المپیک خواسته اند تا شخصاً درخواست آنان مبنی بر عدم برگزاری بازی‌های زمستانی المپیک ۲۰۲۲ در بیجینگ را به خاطر شواهد آنچه که آنان آنرا، جنایت علیه بشریت، در این کشورمی‌خوانند، بررسی کند.

فعالان و کارشناسان سازمان ملل می گویند که کم و بیش یک میلیون مسلمان اویغور و دیگر مسلمانان ترک‌زبان در بازداشتگاه‌‌های کار اجباری در شین‌ژیانگ زندانی شده و با بدرفتاری و شکنجه، به تغییر اندیشه، ترک مذهب و زبان شان مجبور می‌شوند.

اما مقام‌های چینی این بازداشتگاه ها را "مراکز آموزش حرفه‌ای" خوانده اند که به گفتۀ آنان هدف آن مقابله با افراط‌گرایی و گرایش‌های جدایی‌طلبانه است.

انجمن جهانی اویغور‌ها می‌گوید که شکایت ماه آگست سال گذشتهٔ آنان از طرف کمیتهٔ بین المللی المپیک به گونهٔ منصفانه مورد بررسی قرار نگرفته است.

در بیانیه‌ای که این انجمن به بان کی مون، رییس کمیسیون اخلاق کمیتهٔ بین المللی المپیک فرستاده و به دست خبرگزاری رویترز رسیده، آمده است که انجمن جهانی اویغورها یک بار دیگر تصریح می‌کند که کمیته بین المللی المپیک باوجود شواهد معتبر در مورد نسل کشی و جنایات انسانی در چین، برخلاف منشور المپیک عمل کرده و روی برگزاری بازی های المپیک ۲۰۲۲ تجدید نظر نکرده است.

کمیتهٔ بین المللی المپیک در این رابطه اظهار نظر نکرده، اما در ماه آگست سال گذشته به خبرگزاری رویترز گفته بود: " [کمیتهٔ بین المللی المپیک] در مورد همه مسایل سیاسی جهانی باید بی طرف بماند."

کمیتهٔ بین المللی المپیک گفته بود که مقامات دولتی چین به آنان اطمینان داده اند که تمام اصول منشور المپیک در بازی ها رعایت خواهد شد.

در بیانیه‌ انجمن جهانی اویغورها از آقای بان کی مون خواسته شده تا خودش شکایت را بررسی کند و یا یک مدیر جدید اخلاق و سمع شکایات تعیین کند تا شکایت آنان را به درستی رسیدگی کند.

اخیراً کانادا و پارلمان هالند با صدور قطعنامه های غیر الزامی گفته اند که اقلیت مسلمان اویغور "نسل کشی" می‌شود.

انتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده نیز تایید کرده است که در شین‌ژیانگ نسل کشی علیه مسلمانان جریان دارد.

شین‌ژیانگ که در آن بیش از ۱۳ میلیون مسلمان اویغور، قزاق و دیگر گروه های قومی زیست دارند، شاهد افزایش گستردۀ نفوس چینی‌ها بوده است.

در سال ۱۹۴۹ زمانی که اردوی حزب کمونیست چین کنترول منطقه را به دست گرفت، فقط ۲۰۰ هزار چینی در شین‌ژیانگ زیست داشتند و در سال‌های اخیر شمار چینی‌ها به نه میلیون رسیده است.

XS
SM
MD
LG