لینک های دسترسی

Breaking News

بریتانیا: چین تلاش دارد به روسیه تسلیحات مرگبار فراهم کند 


گرانت شاپس، وزیر دفاع بریتانیا روز چهارشنبه ۲۲ می (دوم جوزا) اتهام وارد کرد که چین به روسیه یا تسلیحات مرگبار فراهم کرده است یا برای فراهم کردن آن آمادگی می‌گیرد.

پس از تهاجم نظامی روسیه بر اوکراین در سال ۲۰۲۲، کشورهای غربی به ارزش‌ میلیاردها دالر تسلیحات و کمک‌ به اوکراین فراهم کرده اند.

این نخستین بار است که بریتانیا چین را به فراهم آوری تسلیحات به روسیه متهم می‌کند.

شاپس در یک کنفرانس در لندن گفت که استخبارات دفاعی ایالات متحده و بریتانیا مدارکی را در دست دارند که کمک‌های مرگبار اکنون یا در آینده از چین به روسیه فرستاده خواهد شد و "این یک انکشاف چشمگیر است".

با آنهم، وزیر دفاع بریتانیا برای اثبات این اتهامش مدارکی را ارایه نکرد. اما گفت که از آغاز تهاجم روسیه بر اوکراین، تجارت میان مسکو و بیجنگ ۶۴ در صد افزایش یافته است و این دو کشور از همدیگر حمایت می‌کنند. او افزود:" ما باید در این مورد نگران باشیم."

سفارت چین در لندن تا اکنون به این اظهارات وزیر دفاع بریتانیا واکنش نشان نداده است.

مقامات ارشد امریکایی ماه گذشته گفتند که چین از جنگ روسیه در اوکراین حمایت می‌کند و به مسکو تکنالوژی طیاره‌های بی‌سرنشین و میزاییل و تصویربرداری ماهواره‌ای فراهم می‌کند.

سفارت چین در ایالات متحده ماه گذشته گفت که بیجنگ هیچ گونه سلاح به روسیه فراهم نکرده و در بحران اوکراین دخیل نیست.

ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه،‌ ماه گذشته از چین دیدار کرد و با شی‌ جینپینگ، رییس جمهور آن کشور به "عصر جدید" از مشارکت تعهد کرد.

چین گفته است که در جنگ اوکراین و روسیه، بی‌طرفی اختیار کرده است، اما بیجینگ از رهگذر اقتصادی و سیاسی از مسکو حمایت کرده و تهاجم روسیه بر اوکراین را هیچ گاهی محکوم نکرده است.

درست چند هفته پیش از آغاز تهاجم نظامی روسیه بر اوکراین، شی و پوتین سندی را امضا کرده و بر مشارکت دوجانبۀ "نامحدود" دو کشور تعهد کردند. از آن زمان به بعد، چین به معتمدترین شریک اقتصادی و سیاسی روسیه مبدل شده است.

وزیر دفاع بریتانیا گفت که روسیه، چین، ایران و کوریای شمالی در ۲۵ سال گذشته از "کمرویی غربی" پیرامون سرکوبی داخلی و پرخاشگری خارجی آنان، جسور شده اند.

او افزود که زمان آن فرارسیده تا جهان بیدار شود، به این معنی که "اعضای ناتو باید ۲.۵ در صد عواید ناخالص داخلی خویش را در بخش دفاعی هزینه کنند".

گروه

XS
SM
MD
LG