لینک های دسترسی

Breaking News

پوتین و شی: روابط روسیه و چین عامل ثبات در جهان است


شی جینپینگ، رییس جمهور چین و ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه
شی جینپینگ، رییس جمهور چین و ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه

شی جینپینگ، رییس جمهور چین و ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه، ضمن تمجید از روابط میان مسکو و بیجینگ، بر تعمیق بیشتر این روابط تاکید کردند.

پوتین در جریان سفر دو روزه به چین، روابط میان چین و روسیه را عامل ثبات در جهان مملو از هرج و مرج خواند و گفت که نزدیکی این دو کشور به خاطر هدف قراردادن کس دیگری نیست.

خبرگزاری دولتی چین (سینهوا) گزارش داده است که شی در دیدار با پوتین او را "دوست دیرینه" خطاب کرد و روابط چین-روسیه را مایۀ تامین "صلح" خواند. او گفت: "چین آماده است تا با روسیه کار کرده...انصاف و عدالت را در جهان حفظ کند."

سینهوا روز پنجشنبه ۱۶ می (۲۷ ثور) گزارش داد که در پایان دیدار دو رهبر در پشت درهای بسته، پوتین و شی بیانیۀ مشترک را در مورد تعمیق "مشارکت جامع استراتیژیک" امضا کردند.

جنگ اوکراین

رییس جمهور روسیه از آنچه تلاش‌های چین برای حل وضعیت اوکراین خواند، تمجید کرد و نیز گفت که در مورد تازه‌ترین انکشاف‌ها به رییس جمهور شی معلومات می‌دهد.

روسیه در اواخر فبروری ۲۰۲۲ بر اوکراین حمله کرد که این تهاجم تمام عیار به پیمانۀ گسترده از سوی جامعۀ بین‌المللی محکوم شده و کشورهای غربی تحریم‌هایی را بر روسیه وضع کردند.

سینهوا از قول پوتین گزارش داد که روسیه برای حل منازعه "هرگز مذاکره را رد نکرده" و در صدد "راه حل جامع، پایدار و عادلانۀ جنگ [اوکراین] از طرق مسالمت‌آمیز" است.

ولادمیر زیلینسکی، رییس جمهور اوکراین، طرح صلح را پیشنهاد کرده است و قرار است سویس در ماه آینده میزبان نشستی برای مذاکرات صلح اوکراین باشد، هرچند روسیه در این نشست دعوت نشده است. زیلینکسی خواستار خروج کامل نیروهای روسی از قلمرو‌های اشغال‌شدۀ اوکراین است.

در همین حال، روسیه در چند روز اخیر حملات خود را بر شهر خارکیف در شمالشرق اوکراین شدت بخشیده است که وخامت اوضاع در این ساحه نزدیک به ۸۰۰۰ اوکراینی را مجبور به ترک خانه‌هایشان کرده است.

چین 'بی‌طرف'

چین گفته است که در جنگ اوکراین و روسیه، بی‌طرفی اختیار کرده است، اما بیجینگ از رهگذر اقتصادی و سیاسی از مسکو حمایت کرده و تهاجم روسیه را بر اوکراین هیچ گاهی محکوم نکرده است.

لیلی موریس، تحلیلگر سیاسی و آگاه مسایل چین، به صدای امریکا گفت: "فکر نکنم که شی ۱۰۰درصد از تداوم پرخاشگری روسیه حمایت کند. فکر می‌کنم پوتین این موضوع را می‌داند و احساس ضعف می‌کند."

به نقل از سینهوا، پوتین گفته است که چین ریشۀ بحران اوکراین را درک می‌کند و آرزومندی مخلصانه برای ثبات وضعیت دارد.

درست چند هفته پیش از آغاز تهاجم نظامی روسیه بر اوکراین، شی و پوتین سندی را امضا کرده و بر مشارکت دوجانبۀ "نامحدود" دو کشور تعهد کردند. از آن زمان به بعد، چین به معتمدترین شریک اقتصادی و سیاسی روسیه مبدل شده است.

علایق چین و روسیه

ویلیم پومیرانز، پژوهشگر در کانون فکری و پژوهشی ویلسن به صدای امریکا گفت: "پوتین تلاش خواهد کرد تا حمایت چین را از روسیه در همه مذاکرات بین‌المللی کسب کرده و اساساً راهی را برای دور زدن از تحریم‌های ایالات متحده دریابد."

ادوارد لوکاس، مشاور ارشد در مرکز تحلیل پالیسی اروپا، به این باور است که چین در روابط میان مسکو و بیجینگ اهمیت بیشتر دارد. او گفت: "مسلهٔ شمار یک برای پوتین جنگ اوکراین است. او به کمک دپلوماتیک نیاز دارد. او به کمک نیاز دارد تا تحریم‌ها را دور بزند. او به تسلیحات بیشتر نیاز دارد."

اما به گفتۀ لوکاس، علایق شی اندکی متفاوت است. او گفت: "شی می‌خواهد که روسیه بازندۀ جنگ شود، اما در عین حال نمی‌خواهد که روسیه تنش را به حد توسل به تسلیحات هسته‌ای تشدید کند."

پس از آنکه پوتین در ماه مارچ سال روان برای پنجمین بار به صفت رییس جمهور روسیه انتخاب شد، این نخستین سفر خارجی وی است. او در ماه اکتوبر نیز به بیجینگ سفر کرده و در مراسمی به مناسبت دهمین سالروز راه اندازی ابتکار "یک کمربند یک راه" رییس جمهور شی شرکت کرد.

گروه

XS
SM
MD
LG