لینک های دسترسی

Breaking News

امریکا: چین نمی‌تواند هم با غرب رابطه داشته باشد و هم از روسیه حمایت کند


ویدانت پتیل، سخنگوی وزارت خارجۀ ایالات متحده
ویدانت پتیل، سخنگوی وزارت خارجۀ ایالات متحده

وزارت خارجۀ ایالات متحده روز پنجشنبه ۱۶ می (۲۷ ثور) گفت که شی جینپینگ، رییس جمهور چین، نمی‌تواند هم روابط خود با غرب را بهبود ببخشد و هم از روسیه حمایت کند.

ویدانت پتیل، سخنگوی وزارت خارجۀ ایالات متحده، با اشاره به سفر ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه، به چین و تعهد دو کشور بر تقویت روابط دو جانبه گفت: "نمی‌توان هم خواستار روابط خوب با اروپا و دیگر کشورها بود و همزمان رابطه با بزرگترین تهدید به امنیت اروپا را شعله‌ور نگه‌داشت."

شی جینپینگ، رییس جمهور چین، و پوتین ضمن تمجید از روابط میان مسکو و بیجینگ، بر تعمیق بیشتر این روابط تاکید کردند و در پایان دیدار پشت درهای بسته، بیانیۀ مشترکی در مورد تعمیق "مشارکت جامع استراتیژیک" را امضا کردند.

پوتین در جریان سفر دو روزه خود به چین، روابط میان چین و روسیه را عامل ثبات در جهان مملو از هرج و مرج خواند و گفت که نزدیکی این دو کشور به خاطر هدف قراردادن کس دیگری نیست.

(سینهوا،‌ خبرگزاری دولتی چین،‌ گزارش داده است که شی در دیدار با پوتین او را "دوست دیرینه" خطاب کرد و روابط چین-روسیه را مایۀ تامین "صلح" خواند. او گفت: "چین آماده است تا با روسیه کار کرده...انصاف و عدالت را در جهان حفظ کند."

پتیل گفت که ایالات متحده بازسازی اساسی صنعت دفاعی روسیه توسط چین را "عمیقاً مشکل‌ساز" می‌بیند و در صورت لزوم، اقدامات لازم در این مورد را انجام خواهد داد.

شی و پوتین روز پنجشنبه تعهد کردند که "دوران جدیدی" از مشارکت بین دو قدرت را تشکیل دهند.

چین گفته است که در جنگ اوکراین و روسیه، بی‌طرفی اختیار کرده است، اما بیجینگ از رهگذر اقتصادی و سیاسی از مسکو حمایت کرده و تهاجم روسیه بر اوکراین را هیچ گاهی محکوم نکرده است.

درست چند هفته پیش از آغاز تهاجم نظامی روسیه بر اوکراین، شی و پوتین سندی را امضا کرده و بر مشارکت دوجانبۀ "نامحدود" دو کشور تعهد کردند. از آن زمان به بعد، چین به معتمدترین شریک اقتصادی و سیاسی روسیه مبدل شده است.

گروه

XS
SM
MD
LG