لینک های دسترسی

Breaking News

روند خروج نیروهای امریکایی از میدان هوایی کابل آغاز شد


وزارت دفاع ایالات متحده می‌گوید که روند خروج نیروهای امریکایی از میدان هوای حامد کرزی روز شنبه ۲۸ اگست (ششم سنبله) آغاز شد.

هانک تیلور، جنرال اردوی ایالات متحده گفت که هزاران سرباز امریکایی در سراسر جهان و ایالات متحده تلاش کرده اند تا این ماموریت فوق العاده مهم با موفقیت انجام شود.

او گفت همزمان عملیات تخلیه نیز جریان دارد و در حال حاضر ۱۴۰۰ نفر در داخل میدان هوایی کابل حضور دارند و منتظر پرواز استند.

جنرال تیلور به خبرنگاران گفت که در ۲۴ ساعت گذشته حدود ۶۸۰۰ نفر توسط ۶۶ پرواز طیاره‌های نظامی امریکایی و ایتلاف به بیرون از افغانستان انتقال داده شده اند.

آقای تیلور افزود که ایالات متحده ۳۱ اگست را منحیث روز اخیر عملیات تخلیه تعیین کرده و "تا آخرین لحظه" قادر خواهد بود مردم را انتقال دهد.

این جنرال اردوی امریکا همچنان اضافه کرد که حدود ۸۰۰۰ متقاضی افغان به ایالات متحده رسیده و در پایگاه‌های متعدد منتظر طی مراحل اسناد شان اند. او افزود که در حال حاضر پایگاه‌های نظامی در امریکا ظرفیت ۲۱ هزار متقاضی افغان را دارا می‌باشد و تلاش جریان دارد تا این ظرفیت تا ۱۵ سپتمبر به ۵۰ هزار برسد.

این در حالی است که دو روز پس از حملهٔ انتحاری در میدان هوایی کابل هزاران نفر هنوز در نزدیکی میدان به امیدواری بیرون شدن از افغانستان تجمع کرده اند.

گروه طلبان امروز جاده‌های منتهی به میدان هوایی کابل را به روی ترافیک مسدود کردند تا رفتن مردم به نزدیکی میدان هوایی در حالی جلوگیری کنند که مقامات امریکایی از احتمال حملهٔ دیگر تروریستی در این ساحه گزارش داده اند.

وزرات دفاع ایالات متحده گفته است که در یک حمله طیارهٔ بی سرنشین دو عضو برجستهٔ گروه داعش-خراسان را در شرق افغانستان کشته و یک عضو دیگر آنرا زخمی کرده است.

این حمله هوایی توسط یک طیارهٔ بی سرنشین از خارج از افغانستان در کمتر از ۴۸ ساعت پس از حمله مرگبار در میدان هوایی کابل که درآن بیش از ۱۶۰ شهروند افغانستان و ۱۳ نظامی امریکایی کشته شدند، انجام شد.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز، ذبیح الله مجاهد، سخنگوی گروه طالبان این حمله را تقبیح کرده و آنرا "حملهٔ آشکار بر خاک افغانستان" عنوان کرده است.

سنتگام می‌گوید که در این حمله که به دستور لوید آستن، وزیر دفاع و به منظوری جوبایدن، رییس جمهور ایالات متحده انجام شده است، به هیچ فرد غیر نظامی آسیب نرسیده است.

XS
SM
MD
LG