لینک های دسترسی

Breaking News

بریتانیا به خلیج فارس نیرو می‌فرستد – گزارش


به‌دنبال حملات روز پنجشنبه ۱۳ جون (۲۳ جوزا) به دو کشتی نفت‌کش عربستان سعودی و امارات متحدۀ عرب در خلیج عمان، بریتانیا در نظر دارد گروهی از نیروی ویژۀ دریایی خود را در خلیج فارس مستقر کند.

روزنامۀ سندی تایمز بریتانیا به نقل از منابع دولتی آن کشور خبر داده است که لندن قصد دارد ۱۰۰ نیروی ویژۀ بحری خود را به خلیج فارس اعزام کند.

همزمان با این، جرمی هانت، وزیر خارجه بریتانیا روز یک‌شنبه ۱۶ جون (۲۶ جوزا) در مصاحبه با بی بی سی گفت که ارزیابی انجام شده توسط این کشور نشان می‌دهد که جز ایران هیچ کشور دیگری نمی‌تواند حمله بر نفت‌کش‌ها را انجام داده باشد.

از سوی دیگر، توبیاس ال‌وود، معاون وزیر دفاع بریتانیا نیز در یک مصاحبه تلویزیونی با اشاره به حملات اخیر به نفت‌کش‌ها در خلیج عمان گفت که ایران باید بداند که بریتانیا مصمم به حمایت از دارایی‌های خود در منطقه است.

چند ساعت پس از حمله بر نفت‌کش‌ها در خلیج عمان، مایک پمپیو، وزیر خارجه ایالات متحده ایران را مسوول این حمله دانست. آقای پمپیو گفت که ایران در ماه اپریل تهدید کرده بود که روند انتقال نفت را در تنگه هرمز مختل می‌کند و اکنون در جهت عملی کردن آن تهدید، تلاش می کند.

ایالات متحدۀ امریکا عصر همان‌ روز، مدارک مبنی بر نقش در ایران در حمله بر نفت‌کش‌ها را در اختیار شورای امنیت سازمان ملل متحد قرار داد.

پس از خروج ایالات متحده از توافق هسته‌ای میان ایران و قدرت‌های جهان، تنش میان واشنگتن و تهران افزایش یافته است، با این‌حال مقام‌های امریکایی گفته اندکه به دنبال جنگ با ایران نبوده و به حل دپلماتیک این قضیه تاکید دارند.

دونالد ترمپ، رییس جمهور ایالات متحدۀ امریکا پیشنهاد مذاکرات بدون پیش شرط را به ایران داد، اما آیت الله علی خامنه‌ای، رهبر ایران در دیدار با شینزو آبه، صدر اعظم جاپان، این پیشنهاد آقای ترمپ را رد کرد.

XS
SM
MD
LG